Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 2 mars 2010

Av Lena - 2 mars 2010 15:30

   

 

Dagens citat el ordspråk:

"De gamla skall man ära, de unga skall man lära."

Källa: Isländskt ordspråk

 

 Dagens namn: Ernst, Erna

 

Ernst är ett forntyskt namn som från början var ett tillnamn med betydelsen allvarlig. Namnet började användas på 1300-talet, fast då stavades det Ernest.

I sin nuvarande form har namnet funnits med i almanackan sedan 1831. Antalet namnbärare är runt 16 600, av dessa har omkring 7 700 det som tilltalsnamn.

En mycket berömd Ernst på 1900-talet var revykungen Ernst Rolf. Vi kan i dag bland andra gratulera författaren Ernst Brunner och programledaren och julaftonsvärden Ernst Kirchsteiger på namnsdagen.


Erna är ett forntyskt namn som troligen betyder örnbarn. Det har även föreslagits att namnet kan vara en femininform av Ernst med samma betydelse, allvarlig. Erna har använts i flera hundra år i Sverige. Antalet namnbärare runt 3 400, av dessa har omkring 2 000 det som tilltalsnamn.


  


För era uppskattade kommentarer...

Irja, Jessica , Margit & Anne-Marie !!!

 

  

 

Den inbokade städningen idag klarades av alldeles förträfflig...MEN...eftersom jag är ytterst pedantisk så lider jag efteråt p.g.a jag ju måste ändra så att allt står som jag vill...både prydnadssaker och möbler (framför allt stolar), och det frestar på ska jag säga...nej, nej, jag begär inte att någon som inte delar mitt pedanteri ska kunna förstå. ;o)

Tidigare har detta inte varit ett problem men nu sedan jag blivit så mycket sämre är det faktiskt det.

 

~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards