Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 11 mars 2010

Den ena soppan är väl så god som en annan *S*

Av Lena - 11 mars 2010 15:19

  



Dagens citat el ordspråk:

"Den mest förgörande formen av inbördeskrig är att försöka besegra sig själv."

Källa: Stig Johansson


 Dagens namn: Edvin, Egon

 

Edvin har engelskt ursprung och är en sammansättning av ord som betyder rikedom och vän. Det kan betyda vän av rikedom. Den förste kungen av Northumberland hette Edvin och blev helgon. Han har givit namn åt staden Edinburgh.

I fornsvenskan finns ett motsvarande namn i Ödhin med samma betydelse. Edvin kom till Sverige i slutet av 1700-talet och har funnits i almanackan sedan 1901. Det har på sistone börjat bli relativt vanligt som dopnamn. En känd Edvin som på sin tid medverkade i över 100 filmer var skådespelaren Edvin Adolphson. Antalet namnbärare är runt 12 100, av dessa har omkring 2 700 det som tilltalsnamn.


Egon är ett forntyskt namn som sägs betyda vän med svärd. Det var länge populärt i tyska adelskretsar och kom till Sverige under 1800-talet.

Populärast var det under åren 1910-1930. Antalet namnbärare är runt 7 700, av dessa har cirka 2 000 det som tilltalsnamn.


  


Till er...Yvonne K, Skomakar Lisa, Margit, Ruth, Yvonne R & Charlotte för era kära och välkomna kommentarer =D

 

  

 

Det har inte hänt något alls här idag...om man nu inte tycker det är värt att skriva om att det på matsedeln för veckan står att det skulle serveras ärtsoppa idag...men att den tagit slut så i stället blev det grönsakssoppa...nej, jag tänkte väl att det inte var något att skriva om...så därför gjorde jag det *skratt*.

 

~ Lena ~

 
 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

11 mars 2010 18:48

Visst var det bra att du berättade om soppbytet annars hade jag inte vetat detta. Jag har ätit ärtsoppa idag och hade varit glad om jag hade haft grönsakssoppa istället (hemlagad) men har inte haft den minsta minut över för att göra en sån. *mina fingrar är korsade* Jag kallar allt "har inte haft tid" när jag inte haft lust. Sån är jag !!! men jag erkänner ju ....

Det händer inte så mycket mera här än att vi just nu är medmänniskor och behjälpliga med sånt vi kan. Vi gör sånt som man inte gör så många gånger i livet ...
Ha det gott Lena vännen ... vi hörs snart igen !!!
Stor kram från mig !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

11 mars 2010 20:53

Grönsakssoppa i stället för väntad ärtsoppa måste kännas helt fel. Det är ju två helt olika maträtter. Nåja, jag tycker det var värt att berätta i alla fall;)
Mina varmaste kramar till dig min vän!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Margit

Margit

11 mars 2010 23:12

Goafton, eller natt....!!
Tack Lena för din uppmuntran när det gäller mitt dragspelsövande!!!!
Vissa sånger går riktigt bra, men en del är lite "knepiga", jag spelar ju endast på gehör, och har ännu ej lärt mig ALLA melodierna riktigt. En del är lätt "att haka på" men en del är SVÅRA....Men Lasse kom upp till mig på rödsvarta rummet i kväll...inann jag åkte till Eskilstuna. Han uppmuntrade mig!! Jag blev SÅ glad! Han "spelade in" en låt på / min kamera...som en film, jag spelade lite fel, det gjorde jag. Men vi hade tänkt att lägga in det på YOU Tobe men vi vistte inte riktigt hur man gjorde, så det blev inget av. Där spelar jag dragspel till CDn ....och man ser mig spela, men lite fel några gånger. Kanske att Maria min dotter eller hennes son Simon kan hjälpa mig uder helgen...
I morronkväll så skall vi öva 2 timmar i Pingstkyrkan, Börje som skrivit sångerna och spelar guitarr, samt Ulla, spelar Piano och så var det nån eller några till. Så då får jag känna efter,,,vilka jag kan spela med i...
Jag kommer efterhand med info...hur det går...
Nu sitter jag och har CDn på och lyssnar och gnolar med när jag blogggar...Bra att man göra flera saker på samma gång.
Kramen min kära Lena!! Önskar dig en mycket god natt med god sömn!!! /Margit

http://margitholm.blogg.se

 
Margit

Margit

11 mars 2010 23:25

Hej igen! Vi har också ätit soppa. Det blev "soppa på en spik".
Jag kokade i går eftermiddag, tog av det vi hade liggande och var dags att laga till innan man fick kasta det..
Jag kokade för ca 8 personer:
(så tog jag med hälften till E-tuna, att ha under helgen när jag är här och jobbar.)

5 st Olika grönsaksbuljongtärningar,
1,5 lit Vatten
3 morötter , skivade
4 potatisar, delade i mindre bitar
2 lökar i bitar
1/2 purjo i bitar
2 burkar Krossade tomater
2 skivor Kassler som jag skar i bitar
lite tomatpure´
Äppelcidervinäger "på en höft"
Lite flytande hunung några tryck...
2 tsk Samal Olek
Jag tog av det som fanns!! Det blev en riktig god soppa!
Och som viktväktare, så skulle jg tro att 1 portion kan vara ca 2 pro points. Så åt vi hårda smörgåsar med pålägg på.
Mycket gott. Jag har värmt upp i kväll och ätit 2 skålar...inte ätit sedan kl 16..
När jag kom till E-tuna så var jag upp med mina väskor/dragspel upp till min lilla lya och åkte till Viktväktarna. Var kvar på mötet där. Direkt därifrån till Torshälla till Pingstkyrkan där och var med på ett möte där man sjöng "Gamla sånger". Handlade på hemvägen frukt och keso, ochså blev det den uppvärmda soppan jag skrev om.

Och nu är det Bloggen som gäller.
Kram på dig Lena!!

http://margitholm.blogg.se

 
av Irja

av" title="http://bloggplatsen.se]av" target="_blank">bloggplatsen.se]av Irja

12 mars 2010 01:24

Kära Lena !!!
Soppa som soppa,livet är ju ibland en endaste soppa...LER....Hoppas du mår bättre idag,du är oftast i mina tankar kära vän....oro och ovisshet gör ingen människa glad.....Ha en bra fredag KRAM IA

http://40-Talisten bloggplatsen.se

 
Ragnvi

Ragnvi

12 mars 2010 05:38

Morning! Äntligen fick jag ändan ur vagnen att besöka dig! Har tänkt mycket på dig o din familj under veckan!
Om jag förstår dina rader rätt så blir det en flytt för er...antar att det är det bästa?!
Kramen!
Ragnvi

http://rankans.blogg.se

 
Yvonne R

Yvonne R

12 mars 2010 14:29

Vill först tacka för din kommentar hos mig det värmer!!
Alla dagar har man ju inte så mycket att skriva om men du har dina fina citat och så lär jag mig om olika namn.
Kramar i massor

http://yvonne.bloggagratis.se

 
Ingmarie/Mimmi

Ingmarie/Mimmi

12 mars 2010 15:26

Önskar dig en jätte fin och solig helg..kram

http://mimmiros.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards