Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 19 mars 2010

Av Lena - 19 mars 2010 04:00


  


Dagens citat el ordspråk:

"Alkohol har, trots många försök, aldrig botat någon förkylning - men det har aldrig någon läkare heller."

Källa: Winston Churchill

 


 Dagens namn: Josef, Josefina

 

Josef är hebreiskt och betyder må Gud föröka. Namnet har kommit in i almanackan för att hedra jungfru Marias make Josef. Han är ett av de viktigaste katolska helgonen, skyddshelgon för kyrkan och för arbetare, snickare, timmermän och bostadslösa. Josef har använts i Sverige sedan 1200-talet. Efter reformationen var Josef ett rätt ovanligt namn eftersom det ansågs katolskt. Efter hand försvann den känslan och namnet kom åter i bruk, men jättepopulärt har det aldrig varit. Antalet namnbärare är omkring 8 800, av dessa har runt 3 600 det som tilltalsnamn.


Josefina är en svensk version av Josephine, den franska femininformen av Josef, med samma betydelse. Namnet kom till Sverige när Oscar I gifte sig med Josephine av Leuchtenberg, sondotter till kejsar Napoleons första hustru, Josephine. I almanackan har Josefina funnits sedan 1824. Antalet namnbärare är drygt 9 400, av dessa har runt 1 000 det som tilltalsnamn.


  


  -liga gratulationer på din dag "Lotta" =D

 

  

 

Senare idag ska jag hälsa på hos alla och kommentera, har varit så orolig att jag inte klarat av det under några dagar, men nu känns det lite bättre. =)

Vill också att ni skall veta hur alla era kommentarer värmt mitt inre dessa dagar, ni är verkligen guld värda allesammans *kram*.

 

Till Ing-Marie & gänget:

Nina, dig önskar jag en underbar tripp till ditt älskade London såklart. ;o) 

Min käre bror...du får försöka trösta dig med att det kommer fler vintrar med snö så nu får du släppa in våren.

I-M tackar jag för att du alltid "peppar" och skriver så fint.  

 

~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards