Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 25 mars 2010

Jungfru Marie bebådelsedag & Våffeldagen

Av Lena - 25 mars 2010 10:45


   

Dagens citat el ordspråk:

"Man kan inte varaktigt hjälpa människor genom att utföra det som de borde göra själva."

Källa: Abraham Lincoln

  

 

  

Bebådelsen NT - The Annunciation av John Scott

  



 Dagens namn: Från och med 2001 har ingen namnsdag den 25 mars. Tidigare firades Mary och Marion.

I dag kallas dagen Jungfru Marie bebådelsedag.


I dag är det Jungfru Marie Bebådelsedag som firas den 25 mars, nio månader före jul, för att högtidlighålla att Jesus "blev till". Jungfru Marie bebådelsedag handlar om hur ängeln Gabriel bebådade (förutsade) Jesu födelse. År 1684 infördes traditionen att, när 25 mars infaller i stilla veckan, firas jungfru Maria bebådelsedag på lördagen före palmsöndagen eller på tredjedag påsk. Den traditionen fortlever i den katolska och ortodoxa kyrkan men är sedan 1953 ändrad i Svenska kyrkan, där dagen numera alltid firas på söndagen som infaller 22-28 mars, om inte palmsöndagen infaller under denna period eller tidigare. I så fall hamnar Jungfru Marie bebådelsedag på söndagen före palmsöndagen.


Den 25 mars var förr en viktig dag i kristenheten även i andra avseenden. Denna dag skedde enligt traditionen även Adams skapelse, Abrahams offer och tåget över Röda havet. Föreställningar av det slaget var en gång mycket utbredda och har att göra med kronologiska spekulationer som delvis är mycket äldre än kristendomen. Dagen lär ha firats i öst före kristen tid och infördes som helgdag i Rom först på 600-talet.


  



I dag är det också våffeldagen, vilket faktiskt är ett hörfel. Vårfrudagen, det vill säga Maria bebådelse, blev under medeltiden vårfredagen som lät som våffeldagen och på den vägen är det. Frossa på en nygräddad våffla i dag!


  





Till dig Margit för kär kommentar !!!

 

~ Lena  ~ 

 
 
av Irja

av Irja

25 mars 2010 11:54

Kära Lena !!!
Idag ska det verkligen frossas i nygräddade våfflor,med fjolsommarens jordgubbar och bar njuta,och drömma mig bort till den väntande sommaren...Just nu en solig dag +2 grader varmt inget att skryta om ,men bätre än kyla,metologerna har lovat oss mer snö till helgen,,, fy usch, men det är vi ju vana vid!!!! HA en fin/fin våffelvårdag .KRAM/IA

http://40-Talisten .bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Love

25 mars 2010 19:08

Det äts nog våfflor i slott som i stuga i dag.
Nu står magen i fyra hörn och det återstår bara att lägga sig i sängen och smälta maten.
I kväll ska jag se på Antikrundan och sen Lyxfällan. Ser inte så mycket på Tv egentligen blev avvänjd i Thailand. Har börjat lyssna mer på radio och på ljudböcker.
Våren vete sjutton var den tog vägen som bortblåst men inne är det varmt och skönt.
Skickar på detta vis en vänskapskram till vännen min och tackar för alla fina kommentarer du ger mig.
Love.

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

25 mars 2010 21:33

Nygräddade våfflor med grädde och jordgubbar låter mumsigt, men här blir det inga våfflor. Käre Mannen i Mítt Liv har diabetes och då är ju inte våfflor särskilt lämplig föda.
Så vacker bild du har lagt in om Bebådelsen. Den utstrålar lugn och harmoni. Undrar om Maria kände sig lugn i det ögonblicket.
Önskar dig en skön kväll!
Mina allra varmaste kramar till dig min vän!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Ruth

Ruth

26 mars 2010 13:46

Hedrade inte dagen vi heller med att äta våfflor, sylt och grädde, men det tar vi igen en annan dag. Våfflor äter vi lite titt som ofta så det är inte så speciellt. Min tradition är att när den första snön faller på höst/vintern då gör jag alltid våfflor med kanel i smeten, en tradition hemifrån och barnatiden i Norge.
Kram till dig min vän !

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

26 mars 2010 16:39

Åh, vad sugen jag blev på våfflor nrä du visar sån lockande bild. Får ta och göra våfflor en annan dag för jag glömde det igår. Sån är jag.

Hoppas du får en skön kväll. Kikar in till dig i morgon igen, vännen !!
Stor kram från mig !!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards