Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 28 mars 2010

Av Lena - 28 mars 2010 03:00





   

 

Dagens citat el ordspråk:

"Alla experter är odjur."

Källa: Clifton Fadiman

 


I natt gick vi över till sommartid !!! 

Alla har väl ställt fram klockan 1 timme ;o)

 


 Dagens namn: Malkolm, Morgan

 

Malkolm är av keltiskt ursprung och mycket vanligt i Skottland. Namnet betyder duvans tjänare eller Columbas tjänare. Columba var Skottlands apostel. Namnet kom till Sverige genom flera skotska adelsätter på 1600-talet och kom in i almanackan 1901. En känd svensk Malkolm är Malkolm Sinclair, den svenske kuriren som mördades av ryssarna 1739 och som därigenom blev orsak till ett krig mot Ryssland. Kända brittiska Malcolm är Sex Pistols-managern Malcolm McLaren och skådespelaren Malcolm McDowell, Som spelade huvudrollen ibland annat Stanley Kubricks film ”A Clockwork Orange”. Namnet har aldrig varit speciellt vanligt i Sverige. Sammanlagt finns det drygt 1 100 som heter Malkolm i Sverige, runt 300 har det som tilltalsnamn. Stavningen med c är lite vanligare än den med k.


Morgan härstammar från det walesiska Morcant som betyder strålande. Namnet dök upp i Sverige i början av 1800-talet men blev populärt först efter andra världskriget då det var mycket modernt med anglosaxiska namn. Antalet namnbärare är runt 10 800, av dessa har omkring 5 300 det som tilltalsnamn.

 

Till dig min kära yngsta brorsdotter !!!

 

 

Grattis & kramar Nina...tänker extra mycket på dig idag ;o)  


~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards