Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 31 mars 2010

Av Lena - 31 mars 2010 13:04


  

 

Dagens citat el ordspråk:

"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten."

Källa: Winston Churchill

 


I dag är det Dymmelonsdagen, onsdagen före påsk, då påskfriden inleddes.

Namnet kommer av att metallkläpparna i kyrkklockorna denna dag ersattes av trästavar, dymblar, för att ge en så dämpad klang som möjligt, en markering av att det var stilla veckan och att långfredagen var i antågande. Dymmelonsdagen brukar ofta blandas ihop med askonsdagen som är onsdagen efter Fastlagssöndagen.


 Dagens namn: Ester


Ester är ett bibliskt namn som kan ha sitt ursprung i det persiska ordet stara som betyder stjärna. En annan teori är att det kommer från Ishtar som var den babyloniska kärleksgudinnan. Ester var den vackra judinnan som blev hustru till den persiske kungen Xerxes och lyckades rädda sitt folk från den intrigerande Hamans onda ränker. Hon har fått en egen bok i Bibeln. Ester hade sin popularitetstopp vid sekelskiftet. Antalet namnbärare är drygt 15 100, av dessa har runt 7 200 det som tilltalsnamn.


  





Till er...Yvonne R, Love & Yvonne K för era kära kommentarer

 

~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards