Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 1 april 2010

Av Lena - 1 april 2010 01:57


  

 

Dagens citat el ordspråk:

"Alla är ansvariga inför alla för allt som sker på jorden."

Källa: Dostojevskij

 


 Dagens namn: Harald, Hervor

 

Harald är ett gammalt nordiskt namn sammansatt av ord för här och härskare. Närmast betyder namnet härförare. Harald är bekant bland annat genom kungen Harald Hårfager som betraktas som Norges förste kung och den danske kungen Harald Blåtand (egentligen Harald Gormsson, död omkring år 985), som är en av hjältarna i Frans G Bengtssons ”Röde Orm”. Harald infördes i almanackan i början av 1700-talet och var som populärast vid sekelskiftet. Antalet namnbärare är omkring 17 600, av dessa har runt 3 300 det som tilltalsnamn. Grattis kan vi säga till tv-programledaren Harald Treutiger!


Hervor är ett isländskt namn vars första del kommer från ett ord som betyder strid, tänk på ordet här i betydelsen krigshär. Betydelsen av den andra delen –vor är däremot oklar. Namnet började användas i Sverige i början av 1800-talet men har aldrig varit speciellt vanligt. Antalet namnbärare är knappt 500, av dessa har runt 200 det som tilltalsnamn.


  



I dag är det skärtorsdagen. Förr var man rädd för häxorna som sades åka till Blåkulla denna dag. Alla spjäll skulle stängas och kvastar och andra redskap som häxorna kunde tänkas använda låstes in. Till och med dörrarna spikades igen.


I dag är det som synes också den 1 april. I de anglosaxiska länderna kallas dagen All Fool’s Day, Alla dårars dag, och till gagnet om än inte till namnet är dagen känd på liknande sätt över hela den indoeuropeiska språkvärlden. I hela västerlandet skojas det vilt denna dag. Varifrån traditionen kommer vet man inte, men detta med att skoja en viss dag har man gjort länge i till exempel Indien.


Om månaden april kan Bondepraktikan berätta: ”April månad kallar man mig, att plöja och så lär jag dig, jag låter slå nu in median, att jag min sundhet hava kan”.


I april bör man dessutom enligt folktron bruka en god dryck som ”giver människan ett sunt liv”. Man skall äta sött och gärna få i sig färskt kött.


  


Och tack därtill för era kommentarer Anne-Marie & Margit!

 

~ Lena ~

 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards