Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 2 april 2010

Långfredag

Av Lena - 2 april 2010 12:30



      

 

Dagens citat el ordspråk:

"Det finns en blomma som heter Glömska. Den växer i hjärtan som aldrig lärt känna vad kärlek är."

Källa: Japanskt ordspråk

 


I dag är det långfredagen, dagen för Jesus död på korset. Förr skulle dagen vara just lång. Allt arbete och nöjesliv var förbjudet och man klädde sig i svart. På långfredagen firas också ofta korsvägsandakt till minne av Jesus lidande. Gudstjänsten är ofta förlagd till klockan tre på eftermiddagen då det skall ha varit tidpunkten Jesus dog (den nionde timmen). På kvällen kan gravandakt firas.

 


 Dagens namn: Gudmund, Ingemund

 

Gudmund är ett gammalt nordiskt namn sammansatt av ord för Gud och beskyddare. Gudmund har funnits i almanackan sedan 1901 och antalet namnbärare är knappt 700. Av dessa har ett hundratal namnet som tilltalsnamn.


Ingemund är ett fornsvenskt namn och en sammansättning där också gudanamnet Ing ingår samt ett ord som betyder beskyddare. Ingemund kom in i almanackan på 1790-talet, men försvann snart för att sedan återkomma 1901. En känd Ingemund var den framlidne talmannen Ingemund Bengtson. Antalet namnbärare är lite fler än 300, av dessa har knappt ett tjugotal det som tilltalsnamn.


  

 

Och 1000 TACK till er...Skomakar Lisa x 2, Love, Ingmarie/Mimmi, Ruth, Irja & Ragnvi för era älskliga kommentarer =)

  

 

~ Lena ~   

 
 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

2 april 2010 15:07

Kära Lena!
Du gläder oss alltid med så vackra bilder, tack för det.
Önskar dig en lugn och trevlig långfredag, som inte är lika lång som förr;)
Mina allra varmaste och soligaste påakskramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

AndersåBellaåIng-Marie

2 april 2010 16:13

Käraste Lena,

Vi önskar en angenäm påsk, många kramar från oss ner i byn, genom Ing-Marie

 
Skomakar-Lisa

Skomakar-Lisa

2 april 2010 22:46

Ordspråket stämmer ... Så är det !!!
Hoppas du har en bra afton eller kväll kanske det heter.
Jag har varit ute i skogen idag och halkade och slog i knät. Jag är en mästare att halka när det är vårvinter ....
Stor kram till dig vännen !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
av irja

av irja

3 april 2010 02:07

KÄRA LENA !!!
Önskar dig och mannen en gemytlig fortsättning på PÅSKEN,KRAM/IA.....

http://40-Talisten.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards