Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 3 april 2010

Påskafton

Av Lena - 3 april 2010 04:30

      

 

Dagens citat el ordspråk:

"Att leva är konsten att dra tillfredsställande slutsatser ur otillräckliga premisser."

Källa: Samuel Butler

 

Påskafton är i den kristna traditionen en så kallad ”tom” dag. Kristus ligger i graven och lärjungarna sitter inlåsta i rädsla för dem som avrättat honom. Inga gudstjänster firas i kyrkan i dag. I stället väntar man till påsknatten för att fira Kristus uppståndelse från de döda. Enligt 1 Pet. 3:18-19 och 4:6 steg Kristus ned till dödsriket för att rädda de rättfärdigas själar och öppna himmelrikets portar för dem. På påskens ikoner ser man Kristus trampa på dödsrikets portar, dess lås är sprängda och Kristus sträcker ut handen åt Adam och Eva, åt kungar och profeter. Att påskaftonen kommit att bli den stora ”firardagen” i Sverige under påsken kan troligen ses som en parallell till julaftonen. Påskafton förknippas ofta med påskägget som då fylls med godis eller andra saker och god mat.

 

  


 Dagens namn: Ferdinand, Nanna

 

Ferdinand är ett tyskt furstenamn som dök upp för första gången i Sverige på 1600-talet. Namnet är sammansatt av orden fred och djärv och betyder troligen den modige beskyddaren. Framförallt på 1400- och 1500-talen var det ett vanligt kunganamn i Tyskland, Spanien och Österrike. Det var till exempel den spanske kungen Ferdinand som skickade ut Columbus på hans resa mot den nya världen 1492. I almanackan har namnet funnits sedan 1721. Ferdinand var ett mycket populärt namn vid sekelskiftet, numera är det ett mycket ovanligt. Runt 2 500 heter Ferdinand, av dessa har lite fler än 100 det som tilltalsnamn.


Nanna är ett nordiskt namn. Betydelsen är mycket omdiskuterad: djärv, tjänstvillig och mamma finns med bland teorierna. Enligt den nordiska mytologin var Nanna maka till Balder och dog av sorg över hans död. Namnet har funnits i almanackan sedan 1901. Antalet namnbärare är runt 2 700 namnbärare,

av dessa har ungefär 1 500 det som tilltalsnamn.


  


Till er… Lambergsfrua, Ing-MarieåAnders, Skomakar Lisa & Irja för era kommentarer =D

 

  

 

 

Så här minns jag mina påskeldar från min barndom... 

 

Så gott som alla barn i samhället började strax efter jul att släpa och dra till VÅR påskeld (och gud nåde den som inte drog sitt sitt strå till stacken) *fniss*. Vi knackade på hos folk och undrade om de hade något brännbart som vi kunde få och oftast fick vi det. Det fanns lite skog i närheten varifrån vi även drog hem mängder med ris och på påskafton brukade den tilltänkta brasan vara "hög som ett hus",

På kvällen tändes brasan (alltid uppe i Eklund på en potatisåker) av någon vuxen och alla hade gått man ur huse för att "titta på påskelden" som vi sa. Killarna var naturligtvis i sitt esse då de kunde skrämma någon med de förhatliga "påsksmällarna" som alltid hörde till.

Skådespelet varade väl inte så länge tidsmässigt, trots all vår möda om att ha en jättebrasa...men festligt och roligt var det.   

 ~ Lena ~

 
 
Yvonne R

Yvonne R

3 april 2010 11:12

Visst har man fina minnen från påskbrasor men som du skriver brasan brann oftast upp väldigt fort!!
Vi kanske kommer att ha en liten brasa i kväll
Kramar

http://yvonne.bloggagratis.se

 
Albert

Albert

3 april 2010 15:28

GLAD PÅSK!!!

http://transeuntenorte.blogspot.com

 
Ingen bild

Susanne

3 april 2010 16:31

Hej Lena
Vad mysigt med påskbrasa! Vi (fniss, låter som jag har varit delaktig..) har fällt träd bakom huset. Och här skulle det kunna bli världens påskbrasa, det är såå mkt ris. Men det får vi elda på måndag=). En glad påsk önskar jag er båda!
Hörde att maken fyller jämnt på måndag =)passar på att skicka grattis i förskott!
Kram på dig Lena

 
Jessica

Jessica

3 april 2010 20:58

Tack mamma, för att du delade med dig av ditt mysiga barndomsbraseminne. Påskhälsningar till dig och far från mig och min familj. Kram Jessica

http://jesson.bloggplatsen.se

 
Ragnvi

Ragnvi

4 april 2010 06:52

Morning o god fortsättning på påsken!
Påskbrasor är inte vanliga här i Hälsingland...lite synd kanske. Här laddar ungdomarna för brasan sista april...då brinner det banne mig överallt!
Kramen!
Ragnvi

http://rankans.blogg.se

 
Skomakar-Lisa

Skomakar-Lisa

4 april 2010 14:29

Ser att även du fått en kommentar från Albert, vem han nu är. Förstår inte vad som står på han hemsida så det får völ vara en outklarad undran.

Hoppas du min vän har det bra. Kalla vindar ute och minimalt med sol. Skönast inne idag.
Som vanligt ett klokt oredspråk .
Ha det gptt min vän !!!
Stora kramen från mej

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards