Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 14 april 2010

Av Lena - 14 april 2010 20:20

    

Blommande trottoar - Bougainvillea 

 

 

Dagens citat el ordspråk:

"Doften är blommans död."

Källa: Friedrich Hebbel

 

 


 Dagens namn: Tiburtius

 

Tiburtius är ursprungligen ett romerskt släktnamn bildat av stadsnamnet Tibur. Tiburtius står i almanackan till minne av en fornkristen martyr som levde på 200-talet, om vilken man inte vet särskilt mycket. Enligt folktraditionen anses Tiburtiusdagen vara den första sommardagen, en dag då vädret spelar en viktig roll. I Jämtland sa man att ”den dagen stiger björnen ur idet, men är det snöigt går han och lägger sig 14 dar till”. Oavsett väder visas de nyfödda björnungarna på Skansen upp just i dag. Men vi får hoppas att det inte blir alltför vackert väder, för då blir enligt traditionen sommaren regnig och kall. Antalet namnbärare är bara något mer än 30, av dessa har färre än tio män Tiburtius som tilltalsnamn.


  



 

Till er… Yvonne K, Ingmarie/Mimmi, Yvonne R & Anita för kärkomna kommentarer =D

 

~ Lena ~  

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards