Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 15 april 2010

Av Lena - 15 april 2010 18:15


  

Tranor i solnedgång

(som vanligt lånad bild från nätet).

 

 

Dagens citat el ordspråk:

"Försök igen, misslyckas igen. Misslyckas bättre."

Källa: Samuel Beckett

 

 Dagens namn: Olivia, Oliver

 

Olivia är av italienskt ursprung. Namnet är bildat från latinets oliva, som betyder olivträd. Då olivträdet anses vara fredens träd har det givit namnet betydelsen den fredsälskande. Kända namnbärare är seriefiguren Karl-Alfreds taniga fru Olivia och den australiska sångerskan Olivia Newton-John. Olivia är ett namn som under de senaste åren snabbt ökat i popularitet.

Antalet namnbärare är runt 11 100, av dessa har omkring 4 700 det som tilltalsnamn.


Oliver har omtvistat ursprung. De flesta anser det vara ett engelskt namn, men det kan även härstamma från det nordiska Anulaibar som vi känner till som Olav. Ytterligare en teori är att det bildats ur ordet oliv eller olivträd (se Olivia ovan). Oliver blev vanligt i England genom hjältedikten ”Rolandsången” där Oliver och Roland är två av hjältarna. Efter Oliver Cromwell föll namnet i onåd för att återupprättas igen på 1800-talet, delvis genom Charles Dickens romanhjälte Oliver Twist. Namnet är mycket populärt bland de yngsta. Antalet namnbärare är omkring 7 700, av dessa har runt 4 900 det som tilltalsnamn.


  


Till er…Lambergsfrua, Ruth, Irja, Anne-Marie, Margit x 2, Charlotte & Yvonne K för ovärderliga kommentarer :-)

 

  

 

Det är väl dags att jag uppdaterar er om läget beträffande den förestående flytten samt vårt vägval och så här är det...

Det första familjerådet vi hade syftade till att förmå mannen att inse att vi inte längre är kapabla att klara vårt boende här med allt vad det innebär. Det lyckades vi inte alls med tyvärr *suck*.

 

Nästa steg blev alltså ett hembesök av vår biståndshandläggare CS där våra barn och jag förklarade situationen för henne...mannen deltog, dock som en mycket passiv medlem *skratt*, han sa först att han inte ville vara hemma öht, så det var ändå ett framsteg som vi såg det. Men att ansöka om särskilt boende DET vägrade han. Eftersom jag under en lååång tid känt att en förändring måste ske så återstod inget annat än att jag ensam ansökte om detta. Den dag mannen känner att han vill är han välkommen att "flytta in hos mig", jag har ju ansökt om en 2:a.

 

  

 

Nåväl, det "kändes i luften" som att CS verkligen tog till sig det vi sa och att hon också förstod problematiken och att beskedet på min ansökan skulle bli positivt, vilket det ju senare också blev.

 

  

 

Nu återstår det alltså att invänta besked om VAR detta särskilda boende kommer att erbjudas mig. Efter vad jag sett på nätet har kommunen 15-16 äldreboende och alla ser ut att ligga fint så det kommer förhoppningsvis att bli bra var det än blir...huvudsaken är ju ATT det blir ;o)

 

    

 

För den som inte vet eller kommer ihåg så har mannen sedan sent 1980-tal förmaksflimmer, han har även flera biverkningar efter en stroke 2006 samt värk i hela kroppen från och till med diskbråck bl.a

Själv har jag ju min eskalerande KOL sedan 1995 som i dagsläget är så svår att jag nästan bara behöver tänka på att röra mig för att bli andfådd vilket leder till panik 7 ggr av 10.

 

Det här inlägget blev både för långt och för tråkigt...men det är ju så här vi har det, så jag hoppas ni har överseende...förresten  det vet jag att ni har =D

    

~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards