Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 18 april 2010

Najaden under blå timmen

Av Lena - 18 april 2010 17:27

  


Vacker bild från min födelsestad...Fullriggaren Najaden med Halmstad slott i bakgrunden.



Dagens citat el ordspråk:

"Jag äter inte ekologiskt odlad mat. I min ålder behöver man alla konserveringsmedel man kan få."

Källa: George Burns

 

 

Dagens namn: Valdemar, Volmar

 

Valdemar är en dansk ombildning av ryskans Vladimir och tros betyda världens herre. Den förste kungen i Norden att heta så var den danske kungen Valdemar den Store (1131-82). En annan känd Valdemar är Valdemar Atterdag, den danske kungen som år 1361 begick den legendariska brandskattningen av Visby. Antalet namnbärare är runt 18 500, av dessa har knappt 800 det som tilltalsnamn. Lite fler än 2 300 stavar namnet Waldemar.


Volmar är den lågtyska formen av Valdemar. Det är ett mycket ovanligt namn i Sverige. Desto vanligare var namnet inom släkten Yxkull, där det gick i arv från generation till generation. Antalet namnbärare är runt 300, av dessa har ett femtiotal det som tilltalsnamn. Omkring 100 stavar namnet Wolmar.


  


Till er...

Anita, Margit, Ragnvi, Ruth, Love &  Ingmarie/Mimmi för alltid uppskattade kommentarer =D

 

~ Lena ~

 
 
Anita

Anita

18 april 2010 22:52

... å jag är lika glad att ha en vän som DU !!!
Fint fartyg och väldigt kloka ord. Här ska banne mej konserveras *fnittrar*
Vi har haft sol men isig vind. Ingen dag för mej idag men jag hoppas du haft det gott.
Stora kramen från mej !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Yvonne K

Yvonne K

19 april 2010 00:59

Så du är född i Halmstad, och jag som är född i Göteborg, hi hi, omvända världen ;D

Ha det gott vännen.
Kramar!

http://yvonnek.bloggagratis.se

 
av irja

av irja

19 april 2010 09:28

Kära Lena!!!
Jag håller med citatet,bäst att konservera, så att man håller ett bra tag till,LER....Ska till reumatologen idag måndag, och få min dom... Önskar dig en fin /fin början på veckan samt en skön måndag ,vännen.....KRAM IA....

http://40-Talisten.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Love

19 april 2010 09:55

Vilket bra citat,jag tar en dubbeldos.
Jag är född i Stockholm men har väl som dom flesta flyttat runt lite. Annat var det förr i tiden då föddes,levde och dog dom flesta på samma ort.
I dag kommer mitt lilla pensionsbidrag kommit så räkningar ska betalas sen blir det nog en liten tur till stan en dag när solen strålar.
Nu är det härliga dagar och jag försöker vara ute även om jag inte kan göra så mycket.
Hoppas solen lyser över dig i dag och att din dag blir bra trots din sjukdom och bekymmer.
Kram till dig min kära vän.
Love.

 
Ingen bild

AndersåBellaåIng-Marie

19 april 2010 13:36

Käraste Lena,
Så roligt att höra att moster I kom till Bergalid som hon önskade, och att flytten gått bra. Boendet är ju så viktigt; att man känner sig trygg och tillfreds där. Ja, att man känner sig hemma helt enkelt.
När det gäller dig Lena så förstår jag att du går i väntans tider. Lite pirrigt rentutav?
Själva väntar också vi. Kanske är det på Godot ...kanske är det en hundvalp. Ja, vi är ju inte kloka! Vi har ju redan vår stora drasut :)men kunde inte låta bli att skaffa en till för det är så himla roligt. Det är en Chinese Crested och han ska hämtas i Laholm i början på juni. Man binder "ris åt egen rygg", men det här livsbejakande lilla riset binder jag så gärna. Det gäller att ta vara på glädjeämnena i livet, och ju äldre man blir desto sannare blir det.
Vi skickar dig och Mannen hjärtevarma hälsningar med kramar, IM

 
Margit

Margit

19 april 2010 13:55

Hej Lena!!
La då har vi en y vecka igen...med nya möjligheter...och ..ja bra att man inte vet vad som väntar....man får ta en dag i taget...och FÅNGA DAGEN...son Irja säger!!
Vi var i går eftermiddag i Eskilstuna och firade 2 av mina barnbarn som hade fyllt år...
Det var SÅ trevligt att få komma bort.../ut...Träffas och prata o umgås...och äta god tårta också...
I dag så skiner solen...men jag har bara varit uta i postlådan och hämtat reklam...Kanske det blir SOLVÄGGEN en stund...
Skickar kramar till er båda från Lasse o mig!!!

http://margitholm.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards