Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 19 april 2010

Av Lena - 19 april 2010 20:59


   

Kunde inte motstå att visa dessa Fabergé ägg som jag "snubblade" över på nätet, jag tycker de är alldeles bedårande =)

 

 

Dagens citat el ordspråk:

"Det är lättare att styra ett folk av analfabeter. Diktatorerna kommer säkert att lägga ut texten för dem."

Källa: Otto Ludwig

 


Dagens namn: Olaus, Ola


Olaus infördes i almanackan 1901 till den svenske reformatorn Olaus Petris ära. Olaus Petri kallades Mäster Olof och gav ut Nya Testamentet på svenska 1526. Namnet Olaus är en latinsk form av Olav eller Olof som härstammar från det urnordiska namnet Anulaibar. Namnet är bildat av ord som betyder förfader och ättling. Fram till 1992 stod det Olaus Petri på dagens datum, men numera kamperar Olaus ihop med Ola. Antalet namnbärare är runt 400, av dessa har ett tjugotal det som tilltalsnamn.


Ola är en gammal sydsvensk, främst skånsk, förkortning av Olav eller Olov som härstammar från det urnordiska namnet Anulaibar, bildat av ord som betyder förfader och ättling. Antalet namnbärare är runt 20 900, av dessa har

omkring 9 500 det som tilltalsnamn.


  





Tillägnat er...

Margit x 2, Anita, Lambergsfrua, Yvonne K, Irja, Love & Ing-Marie/Anders för välkomna och uppskattade kommentarer =D

 

  

 

Idag blev mitt inlägg senare än vanligt, men på min personliga himmel har det inte hänt något av värde att nämna...MEN en spännande nyhet fick jag tidigare idag av dig IM som berättade att ni köpt ytterligare en hund !!! Måste erkänna att jag inte känner till den här Chinese Crested alls, (men har "Googlat" på det och vet nu iaf hur den ser ut...hmmm), det ska bli spännande den dag ni hämtar hem den från Laholm. Har man inget att göra så skaffar man sig *skratt*, men jag önskar er lycka till och grattis till nyförvärvet såklart. =D


~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards