Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 30 april 2010

Valborgsmässoafton

Av Lena - 30 april 2010 11:14


  

 

 

Dagens citat el ordspråk:

"Blygsamhet är klokhetens stängsel."

Källa: Judiskt ordspråk

 


Det är valborgsmässoafton och kung Carl XVI Gustavs födelsedag. Grattis på 64-årsdagen!


Den forntyska abbedissan Walburgis blev helgonförklarad den 1 maj. Därför blev hennes namn associerat med vårfesten man firar i de germanska länderna. Den är en vårfest av hedniskt ursprung med eldar, danser och många hyss. Vid slutet av medeltiden och början av den nya tiden var häxtron vida utbredd. Valborgsmässoaftonen blev då, framför allt i tysk folktro, en spöknatt då häxor red över himlen till Blåkulla för att träffa ”hin håle” själv. Göthes Faust följer Mefistofeles till en sådan sammankomst, just på ”Walpurgisnacht”. Eldar och skott trodde man skulle oskadliggöra otygen eller i varje fall skrämma bort dem. Denna häxornas sabbatsdag motsvarar skärtorsdagen i nordisk folktro.



Dagens namn: Mariana


Mariana är möjligen av arameiskt ursprung och betyder då Herren är nådig.

Det kan annars vara en sammansättning av Maria och Anna, en femininform av det manliga latinska helgonnamnet Marianus eller en variant av Marianne. Drygt 8 500 heter Mariana, av dessa har omkring 1 900 det som tilltalsnamn. Runt 650 kvinnor stavar namnet Marianna. Grattis säger vi till Mariana Simionescu, Björn Borgs första hustru och tillika mycket duktig rumänsk tennisspelare under 1970-talet.



  



Till er… Love, Ruth, Margit & Irja för kärkomna kommentarer =D

Klicka på bilden för att se animering

 

 

 

Här sjunger Lunds studentsångare Vinter rasat ut...

 

 

...och här är det Karl-Fredriks Kammarkör som sjunger


~ Lena ~

 
 
Ragnvi

Ragnvi

30 april 2010 13:20

Hej på dig o tack för alla goa rader hos mig! Jo det känns skönt att kunna släppa oron en stund...ska ju dit igen om tre veckor....och friskförklarad dröjer det många år innan jag blir...
Läste att du namnmärker dina kläder...du vet väl att det finns textilpennor också?!
Kramen o trevlig Valborg!
Ragnvi

http://rankans.blogg.se

 
Yvonne R

Yvonne R

1 maj 2010 09:22

Tack för härlig sång!!
Jag hoppas att allt är bra med dig och att du får en fin helg
Kramar

http://yvonne.bloggagratis.se

 
solan

solan

1 maj 2010 13:20

Säger det samma,tusen tack för vacker sång....
Solan

http://m-fors.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards