Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 19 maj 2010

Onsdag

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

   

 

Dagens citat el ordspråk:

"Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål."

Källa: Blaise Pascal


 

Dagens namn: Maj, Majken


Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romerska växtlighetens gudinna. En annan tolkning är att det är en kortform av det gamla svenska namnet Maja som i sin tur är en variant av det hebreiska Maria (Mirjam) som en del menar betyder den upphöjda, andra hävdar barn av våra önskningar eller hav av bitterhet. Maj dök upp i Sverige på 1800-talet och blev populärt i början av förra århundradet. Antalet namnbärare är omkring 26 100, av dessa har runt 16 700 det som tilltalsnamn. Det förekommer ofta som ett led i dubbelnamn som Maj-Britt, Maj-Gun och så vidare.


Majken kommer ursprungligen från det lågtyska namnet Mariken som i sin tur var en diminutivform av Maria, alltså lilla Maria. Betydelsen av Maria är antingen den upphöjda, barn av våra önskningar eller hav av bitterhet. När namnet först började användas i Sverige på 1500-talet, stavades det Moiken. Som dopnamn började Majken bli populärt på 1920-talet. I dag är det ganska ovanligt. Antalet namnbärare är runt 6 200, av dessa har omkring 3 500 det som tilltalsnamn.


  

Till dig Anita för dina fina kommentarer, de värmer verkligen. =D

 

~ Lena ~

 
 
Anita

Anita

19 maj 2010 20:09

Vad glad jag blir av dina slut ord. Jag gillar att titta in till dig ser du och gör det dig glad så blir det ju dubbel glädje för oss.

Ditt ordspråk tolkar jag som dina tankar just nu men jag skulle vilja säga att ingenting är egentligen meningslöst. Vad du känner idag kanske inte gäller när du är installerad i det nya. Det är ett jättestort steg men du har tid att ta in det mentalt och i och med det tror och hoppas jag att du finner nya upptäckter och känner att det inte kanske var så dumt ändå. Du ska veta att vi är många som är med dig i tankarna varje dag i allt detta och jag är gärna en ventil för dig om det är jobbigt.
Ha nu en lugn och go kväll !!!
Stor kram från mig !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Love

19 maj 2010 23:08

Hej vännen!
Läser här varje dag men är lite dålig med att kommentera tänker dock på dig varje dag.
Du skrev om alla dina böcker du ville ha med dig men det kanske inte går.Hyllor kan du ju sätta både högt o lågt och så får du välja favoriterna.
Jag räknade våra i går och vi har ca 2.000 så jag törs inte tänka på om vi måste flytta. Både mannen o jag älskar att läsa, kan inte somna på kvällen utan att läsa och ibland blir det väldigt sent. Hur har det gått med möbelvalet tror du får jättefint och din snälla dotter är ju en skatt.
Kramelikram och ta det nu lungt så hörs vi snart.
Love.

 
Ingmarie

Ingmarie

20 maj 2010 10:14

hej vännen.
Skickade mejl till dig
Nu var det ett tag sedan jag tittade in här det blir kanske inte ofta men jag tänker på dig

http://mimmiros.blogg.se

 
Jessica

Jessica

20 maj 2010 22:28

Väntar du på mig behöver du inte vänta så länge till. Jag tänkte komma i morgon förmiddag, hoppas det är okej? Idag har det bara rullat på och tiden har inte räckt till. Om jag kommer vid tiotiden i morgon ska vi väl hinna få en del gjort, eller vad tror du? Kram, gäsp och god natt från en trött dotter.

http://jesson.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Av Lena - 17 maj 2010 16:05

        Dagens citat el ordspråk: "Att våga ändra åsikt visar att man är klokare idag än igår." Källa: Winston Churchill     I dag är det Norges   nationaldag! Den firas för att den 17 maj 1814 antogs landets grundlag i Eidsvol...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards