Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 11 januari 2010

Av Lena - 11 januari 2010 01:13

  

 

Dagens citat el ordspråk:

"Att bygga ett bibliotek är att riva ett fängelse."

Källa: Amerikanskt ordspråk

 



 Dagens namn: Jan, Jannike

 

Jan härstammar från Jahan som i sin tur är en äldre tysk variant av Johan. Det är liksom Johan en nordisk kortform för grekiskans Johannes som betyder Gud har förbarmat sig. Namnet är känt sedan 1600-talet och var framför allt populärt från 1940 fram till 1970. I dag finns inte mindre än drygt 134 100 som lystrar till Jan, av dessa har omkring 72 100 det som tilltalsnamn. Grattis kan vi säga till bland andra TV 4:s verkställande direktör Jan Scherman.


Jannike kom in i almanackan förra året och härstammar liksom Johan, Jan, Janna, Jeanne och Jeannette från Johannes, och har följaktligen samma betydelse. Jannike hade sin popularitetstopp på 1980-talet men har under de senaste åren gått tillbaka i popularitet. Antalet namnbärare är runt 600, av dessa har omkring 500 det som tilltalsnamn. Vi kan bland andra gratulera Björn Borgs förra fru Jannike Björling på namnsdagen!


  


Till Skomakar Lisa & Margit för era uppskattade kommentarer !!!

 

 

  

 

Hittade dessa små historier på nätet igår och jag låter er ta del...jag tycker att de var riktigt roliga... 


Norska vetenskapsakademien har beslutat att flytta de mörka månaderna november, december, januari och februari till precis efter midsommar.

På så sätt fördubbblas sommaren och vintern raderas ut.


– Hur värmer de upp sjukhusen i Skottland på vintern?
– De rullar ut patienter med hög feber i korridoren.

 

 ~Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards