Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 9 maj 2010

Söndag kväll

Av Lena - 9 maj 2010 22:45


  

 

Dagens citat el ordspråk:

"Den som säger sanningen syndar inte men han skapar besvär."

Spanskt ordspråk

 



I dag är (har det varit) Europadagen.

 

Dagen är en symbol för Europeiska unionen som politisk enhet. Denna dag år 1950 lade Frankrikes utrikesminister Robert Schuman fram förslaget, Schumandeklarationen, om att skapa ett enat Europa för att upprätthålla freden. Förslaget anses ha inlett det samarbete som i dag representeras av Europeiska unionen. EG beslöt vid sitt toppmöte i Milano 1985 att fira den 9 maj som Europadagen.


Dagens namn: Reidar, Reidun


Reidar är ett fornnordiskt namn som tros betyda hemmets värnare. I Sverige började det användas i slutet av 1800-talet men blev vanligt först på 1930-talet. Antalet namnbärare är runt 1 600, av dessa har knappt 600 det som tilltalsnamn. En av dessa är Reidar Jönsson som bland annat skrev boken ”Mitt liv som hund”, som Lasse Hallströms film med samma namn byggde på.


Reidun är en kvinnlig variant av Reidar med samma betydelse, och är därför ett av mycket få namn som fick en plats i den nya namnlängden i almanackan 2001. Det finns bara en enda flicka som fått Reidun som tilltalsnamn under 1990-talet. Antalet namnbärare är lite fler än 600, av dessa har omkring 400 det som tilltalsnamn.


  


Till er...

Lambergsfrua, Irja & Margit för omtänksamma kommentarer =D

~ Lena ~

 
 
Anita

Anita

10 maj 2010 08:35

Good morning säger jag för jag tror att du sovit en stund sedan du skrev ditt inlägg ;-))
Här är det på väg att bli sol så jag funderar på vilket som är viktigast att ta tag i ... latheten ligger dock i bakhåll så vi får väl se vad det blir.
Hoppas du får en solig dag också vännen !!!
Stor kram från mig !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Yvonne R

Yvonne R

10 maj 2010 18:08

Citatet idag är riktigt bra, sanningen kan ibland vara besvärlig för var och en.
Jag hoppas att du har haft en fin måndag.
Kramar

http://yvonne.bloggagratis.seh

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards