Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 12 maj 2010

Av Lena - 12 maj 2010 18:45

   

 

Dagens citat el ordspråk:

"En nudist som ärver en textilfabrik förblir inte nudist någon längre tid."

Källa: Peter Ustinov

 



Dagens namn: Charlotta, Lotta


Charlotta kommer från latinets Carolus, det vill säga Karl på svenska, vilket betyder fri man. Betydelsen för Charlotta blir då fri kvinna. På 1700-talet var namnet mycket vanligt bland adeln. Kanske till viss del beroende på Karl XIII:s gemål drottning Hedvig Charlotta. År 1772 kom Charlotta in i almanackan. Antalet namnbärare är omkring 30 600, av dessa har runt 5 900 det som tilltalsnamn.


Lotta är en kortform för Charlotta med samma betydelser. I dag är det vanligast bland kvinnor under 20 år. Namnet är känt i Sverige sedan 1700-talet. Antalet namnbärare är närmare 3 500, av dessa har runt 2 600 det som tilltalsnamn. Grattis till bland andra dansbandsdrottningen Lotta Engberg, som egentligen heter Anna Charlotte Pedersen.


  


Till er…Charlotte, Margit & Love för uppskattade kommentarer =D

 

  

 

Idag har jag tackat ja till lägenhetserbjudandet med motivationen att jag tror det är ett bra boende =D

Skulle det senare visa sig att mannen ändrar sig och vill flytta efter så får vi stå på tur till en större lägenhet eller så får vi kanske bli grannar...vem vet ;o)

Nu återstår att möblera vettigt och rationellt och inte ta med mer än det allra nödvändigaste...det blir nog att köpa nytt  i huvudsak tror jag. Barnen har ju lovat hjälpa till med allt och eftersom de är duktiga på inredning båda två så blir det säkert bra till slut.

 

Det har "tagit" enormt på mitt psyke det här så jag kommer nog inte att orka blogga som tidigare och inte heller att kommentera era inlägg...MEN jag kommer att läsa dem...

Efter flytt av både mig själv och mitt ADSL så hoppas jag att avbrottet inte blir alltför långt.

 

Ha nu en fortsatt fin onsdagkväll alla =)

 

~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards