Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 23 september 2009

Av Lena - 23 september 2009 15:59

Dagens citat:  

 

"Den som inte värdesätter liv, förtjänar det inte".

 Källa: Leonardo da Vinci


 Dagens namn: Tekla, Tea


Tekla, kommer från två grekiska ord med betydelsen gud och rykte, namnet betyder den genom gud berömda. Tekla står i almanackan till minne av en from kvinna som aposteln Paulus skall ha omvänt till kristendomen. Hon skall även ha varit den första kvinna som led martyrdöden under kejsare Neros styre. När hon angavs av föräldrar och sin försmådde fästman och därefter torterades räddades hon flera gånger genom Guds ingripande. Regnet släckte ett bål under henne, vilddjur hon kastades för vägrade att riva och bita henne och reptilerna i den ormgrop hon slängdes ned i vägrade att bita henne. Antalet namnbärare är runt 1 000, av dessa har bara lite fler än 400 det som tilltalsnamn.


Tea, är en kortform för Dorotea som betyder gudagåva. Namnet kom till Sverige i mitten av 1800-talet från Danmark. Antalet namnbärare är omkring 1 000, av dessa har knappt 700 det som tilltalsnamn.


   


Idag skulle pappa ha fyllt 95 år, men han har redan varit död i åtta. Denna dag kommer jag väl alltid att förknippa med honom hur många år som än går. Tyvärr fick han ingen blomma på sin grav eftersom jag ju sitter där jag sitter och R tvingades handla igår, och han har riktigt ont i sin kropp, så han orkar inte ge sig ut idag också. Men pappa känner nog att jag tänker på honom och nöjer sig därför med dessa virtuella rosor.  


  

       


Vår dsk. kom som hon lovat på hembesök under eftermiddagen och hade också en gullig praktikant med sig som efter förfrågan gav först mig en influensavaccination på sedvanligt sätt och för första gången fick hon ge vaccinet subkutant till R eftersom han äter blodförtunnande, i form av läkemedlet Waran. Jag visste inte ens att det fanns olika sätt ge vaccin.Förvånad

Jag passade också på att fråga dsk. om hon kunde tipsa mig om ett preparat som kan hjälpa mig mot de störande och plågsamma kramper jag vaknat av de senaste nätterna. Jag har sett på nätet att det skulle kunna bero på magneciumbrist, vilket är mycket möjligt sa hon, men hon skulle fråga min läkare om en ev ordination. Snällt av henne.

Under tiden hon sedan tog bltr på mig (vilket var godkänt) berättade jag om min oro för, i mitt tycke, försämringen hos R och hans svårigheter att gå (jag har svårt att tro att det bara beror på de ständiga smärtorna) och hoppas det finns hjälp att få, men han vägrar ju att gå till läkaren. Dsk höll med eftersom hon ser honom ibland då han är på kontroll av sitt PK-värde på vårdcentralen och föreslog honom att hon skulle be om en kallelse för hans del vilket han inte var pigg på, men hon betonade att en kallelse inte är ett tvång, och då gav han faktiskt sitt godkännande.

Detta besök var verkligen värt...

  

Ha det gott!

~ Lena ~

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<<
September 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards