Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 6 januari 2010

Trettondedag jul

Av Lena - 6 januari 2010 01:15


  

Klicka på bilden om animering önskas :-) 

 

Dagens citat el ordspråk:

"Det är lätt att fatta beslut när det inte finns dåliga alternativ."

Källa: Robert Hall

 


Trettondagen (eller som den även kallas Trettondedag jul) är vår äldsta kristna högtid och därtill den svårbegripligaste. Trettondagen firades redan på 100-talet i Egypten. Det berodde på att man ville kristna en vattenfest man tidigare hållit till ära för guden Osiris. Alltsedan dess har anledningen till att man firar trettondagen förändrats kontinuerligt. För närvarande handlar denna helg framförallt om de tre vise männen, magoi (österländska stjärntydare) som kom från Österlandet - förmodligen Persiska astrologer - med guld, rökelse och myrra till den nyfödde Judakonungen och vars stjärna visade dem vägen. Under medeltiden uppstår i Köln i Tyskland den bekanta Trekonungalegenden som vet att de tre (efter antalet gåvor) heter Kaspar, Melchior och Baltasar och de var konungar i Syrien, Persien och Etiopien. I Köln har man till och med deras reliker i ett otroligt vacker förgyllt skrin. Tyvärr är hela den långa och detaljrika legenden ren diktning och historiskt helt värdelös. Alla de vise männen har namnsdag i dag i sina svenska namnformer.


 Dagens namn: Kasper, Melker, Baltsar


Kasper är en svensk form av Kaspar som ju var en av de tre vise männen. Det tros vara en ombildning av ett kaldeiskt ord (Kaldéen, under antiken södra Babylon) som betyder skattmästare. Det har använts i Sverige sedan 1400-talet. Antalet namnbärare är runt 2 800, av dessa har omkring 2 200 det som tilltalsnamn. Den vanligaste stavningen är Casper.


Melker är av babyloniskt ursprung och en sidoform av Melchior som var namnet på en annan av de tre vise männen. Melchior är sammansatt av melek som betyder konung och or som betyder ljus och har tolkats som ljusets konung. Namnet finns i almanackan sedan 1774. Mest populärt var namnet i början av 1900-talet. Antalet namnbärare är runt 2 300, av dessa har omkring 900 det som tilltalsnamn. Den mest kända Melker i Sverige är fiktiv, farbror Melker i Astrid Lindgrens berättelser om ”Saltkråkan”.


Baltsar är en kortare version av Baltasar och från början ett babyloniskt namn som betyder Baal (det Bayloniska ordet för gud) skydde hans liv. Baltasar var alltså en av de tre vise männen. Det har använts i Sverige sedan 1400-talet och kom in i almanackan 1901 för att fira Göta kanals byggare Baltzar von Platen. Antalet namnbärare är runt 500, av dessa har ett hundratal det som tilltalsnamn. Stavningen Baltzar är den vanligaste.


  


 Till Stina, Love, Yvonne R, Charlotte & Skomakar Lisa

      

  


Svar till Skomakar Lisa: (och andra som kan tänkas vara intresserade) som undrade över vad som var att göra om det värsta skulle hända och det blev strömavbrott här så jag inte kan få min syrgasbehandling via syrgaskoncentrator som alltså kopplas till elnätet…Det finns ett par reservplaner...varav den första är portabla syrgasflaskor (s.k. lättflaskor), brukar få sex flaskor per sändning som var och en räcker c:a 6 tim. Skulle strömavbrottet vara längre så har mannen köpt ett litet bensindrivet kraftverk som måste tankas var fjärde tim. T.o.m två, tre lampor orkar det med att försörja faktiskt.

Det var syrgastillförseln det...men vi bor i ett eluppvärmt hus som fort blir nerkylt och p.g.a min syrgasbehandling får vi ju inte värma oss med att tända en brasa så då skulle nästa steg bli att fly hemmet...detta har dock aldrig hänt som väl är =D


Svar till Stina: Maken lämnar sitt PK-prov på lab. under fm och på em samma dag ringer någon och talar om värdet och ev ändring av tablettordinationen...smidigt som 17.

Synd att inte den modellen tillämpas där du lämnar ditt prov...du kanske ska tipsa dem ???

~ Lena ~

 
 
av irja

av irja

6 januari 2010 01:55

Hej Vännen !
Vi får väl önska att det inte blir någon strömavbrott i den här kylan,här just nu -17 grader kallt Är förtroendevald att vara barnvakt åt Melker vår yngsta barnbarn, som blev 1-åring i måndags,idag namndagsbarn.
Tack för alla treviga hälsningar och gratulationer på våran bröllopsda.Väl hemma nu,efter våran turne``
Fånga dagen>>>..

http://40-talisten

 
Ragnvi

Ragnvi

6 januari 2010 06:24

Morning o tack för förklaringen ang. ditt inlägg...
Jisses...du skriver om strömavbrott...det har vi haft här inatt! Vi var utan ström 4-5 timmar...det räckte för att huset skulle bli kyligt!
Kramen!
Ragnvi

http://rankans.blogg.se

 
Ingen bild

AndersåBellaåIng-Marie

6 januari 2010 11:10

Käraste Lena,
Åh, vilka fina bilder du hittar! De påminner mig om de vackra bokmärken som fanns förr, och som man som barn drömde sig bort i. Tror t.o.m jag har kvar mina i en låda nånstans.
Här sitter jag mellan ytterligheterna och löser korsord, med Bella i knät. A åker skidor och är glad som en lärka, N ligger förkylningssjuk och oroar sig för nästa tenta. Ja, livet går upp och ner. Man vet aldrig vad som lurar runt nästa hörn. Äter iallafall Rysk Rot för att slippa otrevliga överraskningar, peppar peppar...om inte annat så är det väl 10 % Placebo?
Nu blev jag såå glad-de solrosfrön och äpplen jag lade ut till småfåglarna har upptäckts, och ett jättegäng rostbruna bergfinkar sitter och kalasar. Så vackert mot den vita snön!
Vi hoppas på god fortsättning för dig och Mannen på det nya året, och sänder varma kramar i det kalla./IM

 
Jessica

Jessica

6 januari 2010 14:09

Kära mor,
Undrar hur ni har det där uppe i skogen och om det kommer något inlägg från dig idag eller om ni är utan ström p g a snöfallet? Här har det nog kommit c:a 30 cm snö, hur mycket har då inte ni fått?!
Puss & kram!

http://jesson.bloggplatsen.se

 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

6 januari 2010 17:42

Hej på dej Lena !!!
Tack för svaret på min fråga. Har funderat på detta, ser du. När jag jobbade så hade vi en syrgaspatient med samma sjukdom som du och då fanns också det som du beskriver. Strömlöst blev det lite då och då men aldrig så det blev kris, vad jag var med om. Vi var tvungna att vädra sängkläderna varje morgon så att spillet från syrgasen vädrades bort och så var det rökförbud minst 1 timme innan besök för de vårdare som rökte. Inga tändstickor fick tändas och för att byta syrgastub var vi tvungna vara att vara utbildade (extra) för behörighet och om någon inte var det, så var det bara att kalla på någon som hade det. Jag var alltid livrädd att göra fel när jag höll på med detta trots att jag fått lära mig det.

Hur står det till med dig idag då?? Hoppas du tycker dig kunna se framåt nu när vi är inne på det nya året för våren kommer och allt blir lättare då. När det är mängder av snö och riktig köld ute blir åtminstone jag avtrubbad. Allt är bökigare och jag är ju heller inte ung och rask längre.
Ha en bra kväll vännen!!! Tänker på dig !!!
Stor kram !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Love

6 januari 2010 19:10

Ännu är det varmt och skönt inne. Vi har en värmepump men nu har jag slagit på lite tilläggsvärme från elementen. -23 gr gör att jag stannar inne. Har inte tänkt på att du verkligen blir drabbad om det blir strömavbrott hos dig. Tur att ni har lösningar om det händer.
Tänker börja ta bort julen i morgon och hänga upp kappor bara i köksfönstret för att få in så mycket ljus som möjligt.
Vårt kök är ju ganska mörkt. Vad har du för färger i köket?
Har haft tvättmaskinen i gång så nu ska det hängas tvätt sen återstår det tråkiga att stryka, mannen har en massa skjortor,
men sätter jag på en ljudbok går det lättare. Jag lyssnar på Moderns svek av Simona Vinci faktiskt riktigt bra.
Vi höres snart igen och till dess ha det så bra
Kram
Love.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards