Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 15 januari 2010

Tulpanens dag

Av Lena - 15 januari 2010 12:02


    

 

Dagens citat el ordspråk:

"Att förlora min oskuld var ett karriärframsteg."

Källa: Madonna

 


 Dagens namn: Laura, Lorentz

 

Laura är en feminin form av det latinska Laurentius och betyder den lagerkrönta eller den lagersmyckade. Laura hette bland andra den berömde poeten Petrarcas älskade. Hon levde i 1300-talets Florens i Italien. Ett helgon som hette Laura har också funnits, Laura av Cordova. Laura är populärast i England. Här hemma har det runt 2 700 namnbärare, av dessa har omkring 1 400 det som tilltalsnamn.


Lorentz är den tyska formen av det latinska Laurentius vilket alltså betyder den lagerkrönte. Namnet kom till Sverige under 1400-1500-talen. I finare kretsar föredrog man länge namnet Lorentz framför det svenska Lars. Antalet namnbärare är runt 1 200, av dessa har knappt 200 det som tilltalsnamn.


  

 Idag den 15 januari firar vi varje år Tulpanens Dag.

I år fyller Tulpanernas Dag 20 år.

 

I sex större städer delar då floristelever ut tulpaner till förbipasserande.

I år är det i Stockholm, Göteborg, Malmö, Kalmar, Jönköping och Härnösand.

 

 

  

 

Till Skomakar Lisa & Irja för kärkomna kommentarer !!!

 

 

  

Om ni kommer ihåg så rekommenderade jag er att se en dokumentär för c:a en månad sedan på SVT som hette "Mannen som aldrig sett snö". Den hade skakat om mig rejält och i ärlighetens namn har jag tänkt på den många gånger sedan dess.

Och så händer detta...i går fick jag en kommentar av dottern i familjen där hon bl.a talade om att de arbetat med denna dokumentär i tre år och upplevde det som positivt eftersom de kände att de gjorde något för mannen/pappan tillsammans med honom. Kommentaren gladde mig enormt naturligtvis...men tänk vilken genomslagskraft det här med bloggande ändå har...hon hade sökt på titeln och fått upp min blogg.

 

~ Lena ~

 

 
 
Ingen bild

Love

15 januari 2010 12:49

Du är modig du Lena som vågar dig på en I.pod Jag har fullt upp med min mibil. Kan ringa,svara och skicka sms men sen är det slut. Lycka till det är nog bra istället för alla böcker som tar sån plats. Jag kan inte räkna dom alla och när bokhyllorna ska städas och böckerna dammas, vilket inte händer allt för ofta, håller jag på att bli tokig.
Vill göra mig av med massor men se det vill inte han med stortL.
Roligt att du uppskattade blomkorten, i den hemmagjorda stolen lever en vit ros och det andra kortet är också en stor ros. Jag gillar buskar som sköter sig själva.
Förrut hade jag massor av rabatter men allteftersom kroppen blev sämre så försvann rabatterna.
Några finns kvar och när jag ska rensa dom ligger jag på mage och kryper sen till närmaste träd för att dra mig upp.
Såg du mig fick du ett gott skratt, tur man är envis.
Skulle vilja ha upphöjda rabatter men man kan inte få allt så jag försöker hålla tomten hyfsad. Är inte pedant i något avseende. Man ska hinna njuta också.
Hoppas du kan få något njut i dag, själv känns det grått.
Kram
Love.

 
 Av Irja

bloggplatsen.se " title="http:// 40-Talisten bloggplatsen.se " target="_blank"> Av Irja

15 januari 2010 13:25

Kära Lena !
Holland,står som en av önske resmålen........
Tänk vilken överväldigande syn med alla dessa plantagen med tulpaner,iflera färger och sorter,förtjusande...
ÖNSKAR DIG och mannen en trevlig fredag och veckoslut ,ikväll blir det att se på Let´s Dance , på spåret får jag se i repris.....Kram IA.....

http:// 40-Talisten bloggplatsen.se

 
Skomakar-Lisa

Skomakar-Lisa

15 januari 2010 17:04

Idag kom det många känslor och intryck när jag kom in till dig ... Köpte med ett par wienerbröd ... kaffe skulle smaka.

Det där ordspråket är väl typiskt Madonna eller?? Om det nu var hon som menades??

Tulpanens dag är idag och jag har med mig ett knippe men ser att här är det tulpaner i mängder. Men ... kan man få för mycket av dem en sån här dag???

Jaa du, bloggen har en genomslagskraft och man blir hittad, det vet jag. Hoppas du nu får en skön kväll ihop med din man och så hörs vi igen i morgon du och jag !!!
Kramar till dig vännen !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Yvonne K

Yvonne K

15 januari 2010 19:56

Tack för din goa kommentar hos mig. Nu finns det lite bilder på Mölle.

Önskar dig en riktigt trevlig helg.
Kramar!

http://yvonnek.bloggagratis.se

 
stinalill

stinalill

15 januari 2010 22:20

Vilken vacker bild du inleder dagens blogg med! Där skulle jag kunna tänka mig att ströva omkring..... Tulpaner är så vackra - nu är det inte såå långt till våren. Även om det inte känns så, när man tittar ut....

Nog är det fantstiskt med internet! Jag har faktiskt roat mig med, att googla på "stinalill" förut. Och inte är man särskilt anonym precis..... Men det var ju kul, att du fick en kommentar av dottern i familjen! Man kan knyta många kontakter, om man vill.

Hade det gott - skickar dig en tulipankram!!

http://www.stinalill.bloggagratis.se

 
Ingen bild

AndersåBellaåIng-Marie

15 januari 2010 23:19

Kära Lena,
Åhh,tulpaner...det ger hopp om våren eller hur? Som alltid har du så vackra bilder så jag sitter och nästan äter dem med blicken.
Du har så rätt ang "Mannen som aldrig sett snö". Den griper verkligen tag, tycker även jag. Och jag beundrar hans underbara fru och dotter- att kunna visa upp sån styrka och lugn mitt i denna tragedi. Det är stort.
Tänk att dessutom personligen få höra av Hanna (tror jag hon hette?) Vilken trevlig överraskning!
Lennart sa i dokumentären att "man förstår inte allt som händer" och jag håller med. Man gör ju inte det.
Vi här nere önskar dig och mannen en skön helg, kram IM

 
Ragnvi

Ragnvi

16 januari 2010 06:56

Morning! Jag såg tyvärr inte programmet, men vad kul att du fått kontakt med familjen!
Jisses vad med tulpaner! Härlig bild! Jag som aldrig varit utomlands har en önskan...vill till Holland med buss o se skönheterna!
Kramen o trevlig helg på dig!
Ragnvi

http://rankans.blogg.se

 
Ragnvi

Ragnvi

16 januari 2010 06:57

Glömde ju...nej, tyvärr finns inte medicinen ännu....suck!
Kramen igen!
Ragnvi

http://rankans.blogg.se

 
Yvonne R

Yvonne R

16 januari 2010 11:47

Bloggen har verkligen stor genomslagskraft, roligt!!!
Jag har inte sett dokumentären.
Ett stort fång med tulpaner står i sin vas i köket och ger mig hopp om en ny vår ;)
Go lördag

http://yvonne.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards