Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 21 januari 2010

Överraskning =D

Av Lena - 21 januari 2010 17:09

  


Dagens citat el ordspråk:

"Alla avskyr mig för att jag är så allmänt omtyckt."

Källa: Peter de Vries

 


 Dagens namn: Agnes, Agneta

 

Agnes kommer antingen från grekiskans agnós som betyder ren eller kysk eller så kommer det från det latinska agnus och i så fall betyder namnet lamm. Agnes var ett känt romerskt helgon som levde på slutet av 200- och början av 300-talet och som åtråddes av sonen till en mäktig man. Sonen ville gifta sig med henne men Agnes sade nej. Hon hade ju redan en brudgum i sonen till konungarnas konung, det vill säga Jesus. Genom sin familjs kontakter hämnades sonen så att Agnes blev tvingad att tjänstgöra naken på en bordell, men då växte hennes hår så fort att hon var mindre naken än hon skulle ha varit med kläder. Hon klarade sig sedan igenom en mängd plågor från den försmådde mannens sida men dog till sist martyrdöden dagens datum år 304. Hon var då 12 år (!) och blev därigenom den rena oskuldens symbol. I Sverige har Agnes använts sedan 1200-talet och funnits i almanackan sedan 1500-talet. Antalet namnbärare är runt 13 200, av dessa har omkring 7 100 det som tilltalsnamn.


Agneta är en latinsk ombildning av Agnes och har alltså samma betydelse. Sedan 1300-talet har namnet funnits i den svenska almanackan. Agneta var mycket populärt åren 1940-1960. Antalet namnbärare är runt 35 300, av dessa har omkring 18 300 det som tilltalsnamn. Vi kan i dag bland annat gratulera gamla ABBA:n Agneta Fältskog.


  

 

Till Yvonne K & Margit för era kommentarer i går, till Irja för nattkommentaren samt till Jessica, Ragnvi & Skomakar Lisa för dagens :O)

 

  

 

Då mannen skulle gå och hämta tidningen idag så möttes han av något som fick honom att tro att han såg i syne...denna omtänksamma A som jag skrev om ang. städningen hade ställt en burk med hemlagat potatismos och stekt strömming utanför ytterdörren till honom eftersom hon vet att han älskar det, men sällan eller aldrig får det...hon ÄR en pärla !!!   

 

~ Lena ~

 
 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

21 januari 2010 18:47

Ordspråket är nog tyvärr rätt sant !!! Sådan är människan, alltför ofta.
Jaa du, min vän !!! Det var allt en pärla ni fått som är så omtänksam. MEN ... du är också en äkta PÄRLA ...

Mitt ena barnbarn är sjuk och det verkar gå åt fel håll och det gör mig så förtvivlad. Maktlös är man också !!!
Jag är så glad och så tacksam för alla goa ord jag får i bloggen för det ger faktiskt styrka. Så är det !!!
Ha nu en bra kväll vännen så hörs vi i morgon igen !!!
Stora kramen från mig och tack än en gång för alla dina varma, goda ord i min blogg !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Love

Love

21 januari 2010 23:17

Hejsan Lena !
Det är roligt att titta på gamla kort men jag har bara några stycken tyvärr. Ett av mina riktiga föräldrar, som jag aldrig bott hos, bra att kunna visa våra barn hur deras mormor o morfar såg ut. Man kan se likheterna.
Packningen är påbörjad här, och klockan 06 på måndag åker jag hemmifrån. Är framma hos Tony tisdag klockan 13 så det blir en lång resa.
Du ska veta att jag kommer att sakna dina inlägg och kommentarer min vän
men kanske kan jag följa dig om sonens dator fungerar.
Tills vi kan "prata" igen hoppas jag att du ska få ha det bra.
Varm kram från Love.

http://vindalou.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards