Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 22 januari 2010

Min mammas barndomshem & Mina morföräldrar

Av Lena - 22 januari 2010 01:43

    

 

Villa Berghem, Johansfors under tidigt 1930-tal.

Min morfar (t.h.) som byggt huset, tillsammans med fyra av sina fem barn, det är min mamma som står 2:a fr.v

 

  

 

Här poserar min mormor och morfar i sin trädgård under tidigt 1930-tal.

Deras äldsta dotter arbetade i en familj som hade en fotoateljé, och hon fick låna med sig en kamera, som hon vid sina hembesök flitigt använde, därför finns det förhållandevis många foton =D

 

     

 

Dagens citat el ordspråk:

"Du är inte helt värdelös, du kan fortfarande användas som ett dåligt exempel."

Källa: Okänd~

 


 Dagens namn: Vincent, Viktor

 

Vincent kommer från latinets vincens som betyder segrande och betyder alltså den segrande, den som segrar eller erövrare. Namnet fick ett uppsving på

1920-, 1930-, och 1940-talen och är i dag åter ganska vanligt bland de allra minsta. Det har använts i Sverige sedan 1400-talet. Vincent står i almanackan för att hedra Vincentius från Saragossa som blev martyr på 300-talet. Han fick genomlida en fruktansvärd tortyr, hans armar och ben vreds ur led, han lades på glödande halster och man rev upp hans kropp med järnkrattor. Till slut slängdes han i en fängelsehåla på en bädd med vassa skärvor, men genom ett mirakel förvandlades skärvorna till en bädd av blommor och änglasång började höras i fängelsehålan. Först då kunde Vincentius dö med frid i sinnet. Antalet namnbärare är runt 4 100, av dessa har lite fler än 1 100 det som tilltalsnamn. En känd Vincent var den nederländske målaren Vincent van Gogh (1853-90), en av den moderna konstens banbrytare. I sinnesförvirring skar han år 1889 som bekant av sitt ena öra. En annan känd Vincent är amerikanen Vincent Furnier som kanske är mer känd under sitt artistnamn Alice Cooper. Om sanningen skall fram heter han Alice Cooper i dag. Han ändrade officiellt sitt namn från Vincent Furnier till Alice Cooper 1974.


Viktor kommer av latinets vincere som betyder seger. Det finns ett antal martyrer och påvar som har burit namnet men man vet inte vem av dem som har gett upphovet till namnet. Viktor var ett stort modenamn under den senare delen av 1800-talet. Nu är det återigen på gång att hamna på tilltalsnamnens tio i topp. Antalet namnbärare är knappt 37 000, av dessa har knappt 19 700 det som tilltalsnamn. Cirka en tredjedel stavar namnet Victor.


  


Till er Skomakar Lisa & Love för kärleksfulla kommentarer :o)

 

~ Lena ~

 

 
 
charlotte

charlotte

22 januari 2010 06:59

Vilket fint hus. Tänk att så många foton är tagna på detta vis vid denna tid. Huset var det viktiga, inte de som bodde i det. Det var säkert med stolthet din morfar visade upp sitt hus. Det är något märkligt med dessa foton för när jag ser dem så går min fantasi igång. Kanske för att jag alltid önskat att jag bott i hus i en annan tid. Tack för att du visade!
Hoppas allt är bra, jag ska försöka lägga upp fler foton under dagen men vet inte riktigt om jag hinner med. Jag fick sådan lust att städa min sons rum! Han kommer att bli arg - men jag står inte ut med att se röran. Han hittar inte ens sina skolböcker längre... suck... tonårskillar! Fast han är 18, han var mycket mer ordningssam när han var yngre.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Yvonne K

Yvonne K

22 januari 2010 17:44

Underbara foton du bjuder på.

Önskar dig en härlig helg.
Kram :D

http://yvonnek.bloggagratis.se

 
stinalill

stinalill

22 januari 2010 20:05

Vad spännande med gamla kort! Och vilket vackert och ståtligt hus!! Med många vackra fönster! Det är fantastiskt vad generationerna före oss, klarade i sina liv!! Tänk att bygga ett eget hus! Man sparade och gnetade och försökte ta sig upp i tillvaron. Kände du din mormor och morfar? Jag menar, levde dom, när du växte upp?? Har du själv varit i detta hus??

Det var bra, att din moster hade möjlighet att fota. Det var ju inte så vanligt på den tiden. Roligt att kunna få en liten inblick i sina förfäders liv.

Ha det varmt och gott! Kramar till dig!

http://www.stinalill.bloggagratis.se

 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

22 januari 2010 23:45

Otroligt mysiga foton du visar oss idag !!! Jag som älskar släktforskning och gamla foton ... njuter. De bodde i ett väldigt vackert hus. Vilka fönster ....
Ha det gott min vän tills vi hörs i morgon.
Kramen till dig vännen !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
 Av Irja

bloggplatsen.se " title="http:// 40-Talisten bloggplatsen.se " target="_blank"> Av Irja

23 januari 2010 00:43

Kära Lena !!!
Gemytligt av dig Lena, att du vill dela med dig, det är skoj att se på gammla kort.Man ser hur tiden och modet har örändras. Fint hus,som i Astrids Bullerby barna . Har inte bloggat någonting på sistone, har tagit hand om min älskade A, men jag är snart på banan igen.... Önskar dig och mannen en trevlig helg....Kram IA.........

http:// 40-Talisten bloggplatsen.se

 
Ragnvi

Ragnvi

23 januari 2010 07:43

Morning! Så härligt att ha en sån guldgruva att kunna visa oss i bloggvälden! Älskar gamla foton!
Och du..hon A...sicken skatt hon är! Potatismos o strömming...mmmm!
Kramen o ha en bra helg!
Ragnvi

http://rankans.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards