Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 19 mars 2010

Grattis "Lotta"

Av Lena - 19 mars 2010 04:00


  


Dagens citat el ordspråk:

"Alkohol har, trots många försök, aldrig botat någon förkylning - men det har aldrig någon läkare heller."

Källa: Winston Churchill

 


 Dagens namn: Josef, Josefina

 

Josef är hebreiskt och betyder må Gud föröka. Namnet har kommit in i almanackan för att hedra jungfru Marias make Josef. Han är ett av de viktigaste katolska helgonen, skyddshelgon för kyrkan och för arbetare, snickare, timmermän och bostadslösa. Josef har använts i Sverige sedan 1200-talet. Efter reformationen var Josef ett rätt ovanligt namn eftersom det ansågs katolskt. Efter hand försvann den känslan och namnet kom åter i bruk, men jättepopulärt har det aldrig varit. Antalet namnbärare är omkring 8 800, av dessa har runt 3 600 det som tilltalsnamn.


Josefina är en svensk version av Josephine, den franska femininformen av Josef, med samma betydelse. Namnet kom till Sverige när Oscar I gifte sig med Josephine av Leuchtenberg, sondotter till kejsar Napoleons första hustru, Josephine. I almanackan har Josefina funnits sedan 1824. Antalet namnbärare är drygt 9 400, av dessa har runt 1 000 det som tilltalsnamn.


  


  -liga gratulationer på din dag "Lotta" =D

 

  

 

Senare idag ska jag hälsa på hos alla och kommentera, har varit så orolig att jag inte klarat av det under några dagar, men nu känns det lite bättre. =)

Vill också att ni skall veta hur alla era kommentarer värmt mitt inre dessa dagar, ni är verkligen guld värda allesammans *kram*.

 

Till Ing-Marie & gänget:

Nina, dig önskar jag en underbar tripp till ditt älskade London såklart. ;o) 

Min käre bror...du får försöka trösta dig med att det kommer fler vintrar med snö så nu får du släppa in våren.

I-M tackar jag för att du alltid "peppar" och skriver så fint.  

 

~ Lena ~

 
 
Anne-Marie

Anne-Marie

19 mars 2010 09:08

Hej Lena Hoppas att allt är bra med dig. Jag är så imponerad av dina fina bilder och de finurliga ordspråken. Jag har beställt en bok om ordspråk från Bonniers så kanske jag skriver några senare. Här i Timrå går livet sin gilla gång. Idag är det tvättstugans tur och lite lätt städning på eftermiddagen. Vädret är idag grått så då får man sysselsätta sig inomhus. Sköt nu om dig och ha det gott.
Kramar från Timrå

http://tantgul60plus.bloggplatsen.se

 
Yvonne K

Yvonne K

19 mars 2010 17:15

Jag har läst dina inlägg de senaste dagarna, men inte hunnit kommentera. Önskar dig att det kommer gå bra och tycker du är så stark som tar det svåra beslutet.

Ha en skön helg!
Varma kramar

http://yvonnek.bloggagratis.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

20 mars 2010 15:04

Jag håller med Anne-Marie - du bjuder oss alltid på så fantastiska bilder och många kloka ord. Tack snälla du för det!
Dagens citat från Churchill tycker jag är verkligt ROLIGT ;=))
Fint födelsedagskort till Lotta. Jag hoppas hon blir glad för det och jag ber också att få gratulera henne.
Önskar dig allt gott och hoppas det snart ska lösa sig med boendefråpgan.
Skickar mina varmaste och soligaste uppmuntranskramar till dig.

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards