Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 4 februari 2010

Av Lena - 4 februari 2010 15:54

  

Dagens citat el ordspråk:

"De som vet hur man tänker behöver inga lärare."

Källa: Mahatma Gandhi


 Dagens namn: Ansgar, Anselm

 

Ansgar är ett forntyskt namn sammansatt av ord som betyder Gud och spjut. Den Ansgar som namnsdagen avser är missionären Ansgar som besökte Birka två gånger på 800-talet, vilket kanske inte gav så stort konkret resultat men ändå uppmärksammas som det första försöket att kristna de svenska hedningarna. Tillika var han ärkebiskop av stiftet Hamburg-Bremen . Ansgar kom 1821 in i almanackan. I dag är det ett mycket ovanligt namn. Antalet namnbärare är omkring 300, av dessa har ett femtiotal det som tilltalsnamn.


Anselm är också det ett forntyskt namn sammansatt av ord för Gud och hjälm och betyder ungefär den gud skyddar. Namnet bars bland annat av en känd biskop av Canterbury som dog 1109 och kom på så sätt in i almanackan. Antalet namnbärare är omkring 500, av dessa har bara ett drygt tjugotal det som tilltalsnamn.


  



Till er...

Irja, Skomakar Lisa , Susanne, Margit, Solveig & Ingmarie !

 

 

 

 

Då det inte är friktionsfritt här på bloggen idag heller så väljer jag att invänta bättre tider *fniss*...MEN vill iaf berätta för min käre bror A och hans fam att jag pratat med kusin C idag och ingenting var sämre med moster I...men inte heller bättre...dock får vi väl vara glada åt status quo-läget :o)

Kramar från mig till er :*) 

 

~ Lena ~ 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards