Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 13 februari 2010

Av Lena - 13 februari 2010 00:45

  



Dagens citat el ordspråk:

"Sanningen blir trodd, bara den förstås."

Källa: William Blake

 

 Dagens namn: Agne, Ove

 

Agne är ett gammalt nordiskt namn som bland annat finns inhugget på runstenar, då med stavningen Ahni. Det kommer antingen från ordet agh som betyder spets eller agi som betyder fruktan. Agne var liksom Yngve, en kung i Ynglingaätten. Snorre Sturlasson berättar den tragiska historien om Agne som hängdes i sin egen halskedja på självaste bröllopsnatten av sin nyblivna hustru. År 1901 kom namnet in i almanackan. Antalet namnbärare är runt 5 300, av dessa har omkring 1 700 det som tilltalsnamn. En av dessa är gamle fotbollshjälten Agne Simonsson, grattis på namnsdagen!


Ove är ett danskt namn som använts i Skåne sedan 1400-talet. Det dröjde ända till 1800-talet innan det spred sig till resten av landet. Danska källor uppger att namnet skulle vara identiskt med danska Åge, alias Åke. Svenska källor å andra sidan uppger att Ove härstammar från fornnordiska namn som börjar på Agh vilket betyder egg. Antalet namnbärare är runt 41 000, av dessa har omkring

12 100 det som tilltalsnamn. Cirka 2 800 stavar namnet Owe. Grattis till reklammannen och tecknaren Ove Gustavsson som bland annat är upphovsmannen till animationerna till det populära barnprogrammet ”Fem myror är fler än fyra elefanter”: ”Nu är det slut...”!

Grattis även till ”varm korv boogie” Owe Thörnkvist!

 

  

 

Till dig Anneli...jag vet ju att du är i Finland men jag vill ändå uppmärksamma din

födelsedag och hoppas att du har det underbart bra hos din mamma =D

  

    

Till er...

Skomakar Lisa, Ingmarie/Mimmi, Charlotte & Margit för era kommentarer ;o)

 

~ Lena ~ 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards