Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 3 februari 2010

Översnöade el insnöade ;o)

Av Lena - 3 februari 2010 17:24

    

Dagens citat el ordspråk:

"Den bästa förberedelsen

för morgondagen är att göra ditt bästa idag."

Källa: H. Jackson Brown, Jr.


 Dagens namn: Disa, Hjördis

Disa är antingen en kortform av namn som Hjördis (se nedan!) eller så kommer namnet från den uppsvenska hedniska traditionen distingen som efter kristendomens seger tycks ha haft ett visst samband till kyndelsmässan men annars styrdes av fullmånen. Detta namn bars av en jungfru från Vengarn som i en saga sägs ha räddat sveaväldet från hungersnöd genom sina goda råd. Hon föreslog kungen att halva befolkningen skulle utvandra till Norrland och kolonisera dess ödemarker, vilket därefter skedde. Innan hon fick komma till tals med kungen hade hon dock även uppfyllt ett antal andra villkor i klassisk sagostil; till exempel att ”komma varken klädd eller oklädd, varken ensam eller i sällskap, varken åkande eller gående” och kungen blev så imponerad av Disas klokhet och skönhet att han omedelbart gjorde henne till sin gemål och instiftade distingsmarknaden till hennes ära. Denna historia utgör också bland annat underlag för det första riktiga dramat på svenska, Johannes Messenius ”Disa” som hade premiär i Uppsala 1601. År 1901 kom namnet in i almanackan. Antalet namnbärare är omkring 1 500, av dessa har runt 1 000 det som tilltalsnamn.

 

Hjördis är ett fornnordiskt namn som kommer ifrån de isländska orden hjörr som betyder ”svärd”, och dis som betyder ”gudinna”. Den berömde sagohjälten Sigurd Fafnesbanes mor hette Hjördis. Antalet namnbärare är omkring 6 300, av dessa har runt 3 900 det som tilltalsnamn. En berömd namnbärare var skådespelaren Hjördis Petterson.

 

   Översnöad bil (inte vår bil, bilden är från  nätet, men stämmer väl överens med hur det ser/såg ut här).

  

Igår skulle mannen köra ner till lab för att lämna ett PK-prov, men dessvärre kom han endast ett par meter utanför garaget då han fastnade i snön...och där blev bilen sedan stående hela dagen...detta tills sonen slutat sitt arbete och kom till undsättning. Bilen ”skottades” då fram och sopades ren samt kördes in i garaget *Puh*

 

 

    

 Översnöad trappa (dock ej vår, men ser precis likadan ut, bild hämtad på nätet)

 

Inte lätt att ta sig uppför denna trappa...sonen skottade även den innan han kunde lämna sina (hjälplösa) föräldrar med förhoppningar om att ordningen nu var återställd.

MEN...snöandet fortsatte under natten och i morse hade ytterligare ett lager på c:a 10 cm fallit.

 

Vid middagstid kom en granne med sin traktor och skottade hela vår uppfart samt garageinfarten. Och ungefär då aviserade också dottern att svärsonen skulle komma och skotta för oss efter jobbet =D

 

Och nu i em har svärson och barnbarn varit här och skottat bort den vall vägverket plogat upp runt postlådorna nere vid vägen, samt vår gårdsplan och trappa igen...

ÄNGLAR FINNS !!!   Angel 3 Angel 3 Angel 3 

 

 

    



Tack till er...

Yvonne R, Love, Ingmarie, Margit, Skomakar Lisa & Jessica för era kommentarer som alltid gläder mig =D

 

~ Lena ~

 
 
 Av Irja

bloggplatsen.se " title="http:// 40-Talisten bloggplatsen.se " target="_blank"> Av Irja

3 februari 2010 20:22

Kära Lena !!!
Dagens citat,är mycket passade,vad mig anbelanar.....Detta snöande kan ju göra en galen,vi har inte haft så här mycket med snö, på flera herrans år Ena dagen snöstorm ,nästa dag är det Kung Bore som kommer med sin kyla och knackar på just nu -22 grader kallt... (Igår snöstorm) Änglar finns av många bra slag,även här hos oss,Grannkillarna hjälpte mig att röja undan de värsta av snön,fin liret som vi kalla det,för sen kommer traktor killen Anders och röjde bort allt....Mannen får ju inte göra sånt göromål.... Kära Lena du har varit i mina tankar hela dagen,har tänkt på dig och undrar hur du mår ? Har du fortfarande besvär med magen din? Och hur är det med nattsömnen?Hoppas allt väl......Kram IA....

http:// 40-Talisten bloggplatsen.se

 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

3 februari 2010 21:49

Här var det skottat och fint när man kommer på kvällsbesöket. Blev lite sen ikväll för det har ju segat på nätet.
Du frågade om mina ögon ??? Joo tack, så där ... Inte riktigt bra men jag hoppas det ger med sig helt.
Det är skönt när ungarna bor så nära så de kan titta till ... Så är det även här fast nu är det jag som får rycka ut när det behövs men det gör jag ju gärna.
Snön gör mig inte glad så jag blundar och önskar att våren snart ropar HEJ !!!
Ha det gott Lena tills jag tittar in igen !!! Tänker på dig !!
Stor kram från mej !!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Susanne

3 februari 2010 23:47

Härligt Lena !
Att slippa bli insnöad/utsnöad..=) Skönt att läsa att du/ni har livs levande änglar runt er !
Kanske beror det på att du/ni är värda det !
Vilka fina bilder du lägger in, dels dom vackra ängla-bilderna och dom sååååå härliga, fina bilderna fr förr.
kram

 
margit

margit

4 februari 2010 00:49

O va skönt att ni fått hjälp med snöskottningen! Det tar ju ALDRIG SLUT NÅN GÅNG!! Bar a mer o mer o mer...Vilket elände...Men nån gång ska de väl ändå bli vår...Hoppas vi..
Kram till dej!

http://margitholm.blogg.se

 
Ingen bild

Solan

4 februari 2010 14:00

Förlåt mej att jag e så dålig på att kommentera... men Lena du ska veta att jag är in till dej varje dag ...Lär mig om alla namn mm
SNÖ!!! Känner mej insnöad.....Till helgen vankas sol här i Dalom har dom lovat å den som lever får se.HOPPAS
Tur att era nära å kära hjälpt till med att få bort snön så ni får plats med mer *ler*
Ha en fortsatt bra dag Solveig

 
Ingmarie

Ingmarie

4 februari 2010 14:32

Jag har inte kört bil på flera veckor nu, tycker inte om att köra när det är halt o snö. Väntar på att det ska bli mildare så jag kan ta mig till stan o kika i affärer
Ha en bra dag och sköt om dig

http://mimmiros.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards