Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 12 februari 2010

Tidig morgon ;o)

Av Lena - 12 februari 2010 05:30


  

 

Dagens citat el ordspråk:

"Att generalisera är att bete sig som en idiot."

Källa: William Blake


 Dagens namn: Evelina, Evy

 

Evelina anses normalt vara en diminutivform av det bibliska Eva som betyder livgivande. Men det finns också teorier om att Evelina kommer från det keltiska Aibhilin och i så fall betyder det vänlig. Namnet började användas i Sverige i slutet av 1700-talet och kom in i almanackan 1901. Evelina har blivit populärare under senare år, framförallt i Norrland. Antalet namnbärare är runt 15 100, av dessa har omkring 7 000 det som tilltalsnamn. En liten grupp, runt 200, stavar namnet Ewelina.


Evy började användas i Sverige i mitten av 1800-talet. Namnet tros vara en smeknamnsform av Eva och härstammar troligen från det engelska Eve. Betydelsen är i så fall livgivande. Evy är i dag vanligast bland kvinnor födda mellan 1920 och 1950 och har runt 11 900 namnbärare, Av dessa har omkring 7 200 det som tilltalsnamn. Runt 400 stavar namnet Ewy.


  


För era kommentarer...

Jessica, Margit, Skomakar Lisa & Irja :o)

 

~ Lena ~

 
 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

12 februari 2010 11:06

Men Lena !!! jag kallar dig gärna Moder kär. Vem vill inte ha en mor på gamla dagar??? *Jag ler från hjärtat* Jag önskar många gånger bli tillrättavisad av någon klok (gärna dig, Moder kär). Du vet väl så lätt det är att gå vilse i tankens djungel och det hör idag till vanligheten, tyvärr. Så fortsätt gärna !!! Det värmer och gläder mig !!!

Ja, och så var det de kloka orden ... Ligger kanske mycket i det !!!
Önskar er en skön helg !!! och tack för att du finns goa Lena !!!
Kram från mej !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Ingmarie/Mimmi

Ingmarie/Mimmi

12 februari 2010 12:55

hej
Hur visste du att det var skånegäster, det skrev jag väl inte i bloggen....ha en fin fredag

http://mimmiros.blogg.se

 
Charlotte

Charlotte

12 februari 2010 13:17

Trevlig helg till dig också!
Men ALLA kan sjunga!!! Här i Stockholm så har Caroline av Ugglas och hennes mor kurser för dem som inte tror sig att de kan sjunga. Jag vet inte ens om jag klarar av det längre, det får väl visa sig. Går det så går det och jag har nog inte direkt varit dålig på att sjunga bara så in i norden blyg.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
margit

margit

12 februari 2010 15:58

Tack LENA för den fina bilden av /med ängeln! Den påminer oss om ATT VI ALLA HAR...en SKYDDSÄNGEL...vid vår sida! Det behöver vi påminnas om!
Veckorna går fort...inget särskilt har hänt här i Kolsva...Lasse ojag har hjälpts åt att städa idag på nedre våningen i hans hus...vi får ta övre våningen nån dag nästa vecka...Nu ligger han på rumssoffan...och sover vid TVn..."snarkar gott"...
Önskar dig en fin fredagkväll! Själv åker jag till E-tuna. i kväll....skall jobba mina 3 nätter...
Kramen vännen!!

http://margitholm.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards