Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 17 februari 2010

Askonsdagen

Av Lena - 17 februari 2010 01:15

  

 Hittade detta gamla bokmärke på nätet - vet dock inte om det är nyproducerat eller ej - däremot minns jag att jag hade både detta och mååånga andra i min bokmärkssamling, vilken jag senare generöst skänkte till min lillasyster :o)

 

  

 

Dagens citat el ordspråk:

"Arbete är de drickande klassernas förbannelse."

Källa: Oscar Wilde


I dag är det Askonsdagen och nu börjar den kristna fastan som är

40 dagar lång. Den sträcker sig ända fram till påsk. Namnet kommer från latinets diés cinérum (cinéris) med syftning på det gamla kristna bruket att onsdagen efter fastlagssöndagen beströ sig med aska.


 Dagens namn: Alexandra, Sandra

 

Alexandra är en feminin form av Alexander som i sin tur kommer av grekiskans Aléxandros som är bildat av två ord alexein som betyder försvara, och andros som betyder man, människa. Namnet kom in i almanackan 1851 i samband med Karl XV:s giftermål med Antalet namnbärare är runt 21 500, av dessa har omkring 10 200 det som tilltalsnamn. Vi kan i dag bland andra gratulera samhällsdebattören, journalisten och författaren Alexandra Pascalidou samt gamla nattklubbsdrottningen Alexandra Charles på namnsdagen.


Sandra är en såväl engelsk som fransk och italiensk kortform för Alexandra med samma betydelser. Namnet kom till Sverige från England på 1870-talet, men någorlunda populärt blev det först hundra år senare. Antalet namnbärare är runt 27 900, av dessa har omkring 23 500 det som tilltalsnamn. Grattis till bland andra den amerikanska skådespelaren Sandra Bullock!


  



Till er...Irja, Gunnel, Skomakar Lisa, Yvonne R, Ruth & Margit för era alltid lika uppskattade kommentarer =D

 

~ Lena ~

 
 
Ingen bild

AndersåBellaåIng-Marie

17 februari 2010 16:44

Kära söta Lena,
Åhh...den var vacker! Jag faller som en fura för dina underbara "bokmärken". Brings memories...
Wow, vilken stilig morfar Anders som mötte mina ögon. Nästan lika stilig som min egen A. Just nu ligger han dock sjuk i något som liknar vinterkräksjuka. Det har ju gått i kranskommunerna har jag hört, så nu var det tydligen dags här. Har själv klarat mig varje år, fastän jag stått upp i knäna i det på Sjukhuset, så jag kanske (peppar,peppar!)är immun. Är dock svår på spriten ( hi hi...handspriten alltså)
sen många år tillbaks både på jobbet och hemma, så kanske är det det som funkar. Hoppas ni klarar Er, önskar vi här nere genom IM

 
Kram Ruth

Kram Ruth

17 februari 2010 21:31

Har alltid gillat bokmärken, men har inga kvar från min barndomstid tyvärr. Men har i vuxen ålder köpt några kartor som ser lika dana ut som mina barndomsmärken, blev så nostalgisk av bara åsynen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
irja

irja" title="http://-Talistenbloggplatsen.se]irja[/url]" target="_blank">-Talistenbloggplatsen.se]irja[/url]

17 februari 2010 23:39

Kära Lena ! ! !
Alla vi älskar de gammla bokmärkerna ,då som nu ,men vi värdesatt de nog mer .....DE var ju så dyra ,då på våran tid....Jag kommer ihåg en episod,från min bardom .... FICK alltid tre kartor med bokmärken när jag hade varit en duktig flicka hos tandläkaren,Jag hade en fruktansvärt tandläkar skräck,och det har jag än i dag,men kan lättare handtera den....Så de gammla bokmärkerna var lycka för en liten tös.....KRAMIS IA........

http://40 -Talistenbloggplatsen.se

 
margit

margit

18 februari 2010 12:07

Hej Lena! va fint bokmärke du visar oss! javisst hade man ett sånt i sitt bokmärksalbum när man var barn! SÅ roligt att få se igen...Tack du!!! Det väcker minnen!
Kramen!

http://margitholm.blogg .se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards