Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 7 december 2009

Äntligen vaccinerad!

Av Lena - 7 december 2009 14:45


Dagens citat el ordspråk:

"Grunden till revolution och kriminalitet är fattigdom."

Källa: Aristoteles


 Dagens namn: Angela, Angelika


Angela är antingen en italiensk kortform av latinets angelicus som betyder den änglalika eller så kommer det från det italienska namnet angelo som betyder ängel, betydelsen är oavsett ganska lika. Namnet kom till oss i mitten av 1800-talet men blev vanligt först efter andra världskriget. En känd Angela är helgonet Angela Merci som levde 1474-1540. Hon var Ursulinneorderns grundare. Ursulinneorden har bland annat till uppgift att utbilda lärarinnor. Antalet namnbärare är runt 3 200 Angela i landet, av dessa har omkring 1 800 det som tilltalsnamn.


Angelika kommer alltså antingen från latinets angelicus som betyder den änglalika eller det italienska namnet angelo som betyder ängel. Namnet började användas i Sverige i början av 1800-talet, men först på 1950-talet började det bli populärt, för att under senare år ha vuxit enormt i popularitet. Från att inte ens ha varit bland de 350 vanligaste flicknamnen för 20 år sedan har Angelika i dag blivit ett av de 50 vanligaste förnamnen. Antalet namnbärare är runt 13 000, av dessa har omkring 8 500 det som tilltalsnamn. De flesta stavar namnet Angelica.


  

   Till dig Skomakar Lisa för gårdagens kommentar!


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Nu äntligen har också mannen fått sin influensavaccination. Idag känner han ingenting som tyder på att han reagerat negativt på den, men eftersom de allra flesta tycks få ont i armen så är väl det vad som väntar honom också.

Hade bestämt mig för att ringa ett par telefonsamtal idag, men jag fattar inte vad det är med mig alltså, för jag kunde inte förmå min kropp att göra det. Det blir längre och längre tid som går emellan gångerna som jag pratar med folk, jag sitter här i min ensamhet och trivs iofs ganska bra med det, men ibland känns det som om jag isolerar mig FÖR mycket.

~ Lena ~  


 
 
Yvonne R

Yvonne R

7 december 2009 16:04

Bra citat idag också allt ligger ju faktiskt i det.
Känner en Angelika roligt att få en berättelse runt namn!!
Jag länkar till dig å kram

http://yvonne.bloggagratis.se

 
stinalill

stinalill

7 december 2009 21:50

Det där känner jag igen Lena! Man sitter i sitt lilla hem och blir lätt mer och mer intiativlös. De händer att jag inte pratar med en enda människa på flera dagar! Och är i och för sig rätt nöjd med det. Men till slut känner man sig som den värsta eremit. Då är det dax att ta sig i hampan och lyfta på telefonluren. För visst mår man bättre, när man har fått prata av sig en stund!

Förresten hör inte din man till riskgruppen?? Men han har inte fått sprutan förrän nu?

Sköt om dig väl!!

http://www.stinalill.bloggagratis.se

 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

7 december 2009 21:56

Jaa, håller med YvonneR att dagens citat ligger det mycket i ... Det där med att ringa är jag dålig på också. Tänker och tänker och sen skäms jag när det inte blir av för inte är det ju så svårt??? Men tyvärr ...
Kanske är det datorn som är så smidig och tar mycket tid??? Just nu sitter jag bara små små stunder för jag har ont men väntar nu på rejäl bättring. men det är segt !!!
Ska vi lova att bli lite bättre på det där att ringa tycker du???
Kramelikram på dig min vän !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
av irja

av irja

8 december 2009 03:51

Kära Lena !
Din beskrivning känns hemmavid mycket bekant,vissa dagar går rikdigt bra ,vissa inte alls,ibland en panikkännsla. Helst de dagar jag har ont över allt. Så du är inte ensam VI får peppra upp varandra med possiva uppmuntran .......
Livet är en direktsändning.Det går inte att trycka på rewindknappen om du ångrar dig . LIVET är värt att leva.Börja slå en singnal till den som står dig närmast,som känner dig väl, samtalet behöver inte vara långvarigt,bara man kommer över den första trösken går allt som en dans.Man vet inte vad morgondagen har i sitt sköte.
>>>>Är med dig varma natt KRAMAR IA

http://40-talisten

 
Love

Love

8 december 2009 17:54

Ibland vill man bara vara ifred från telefonen orkar inte prata med någon. Andra dagar tänker man att i dag ska jag ringa till ..... men när kvällen kommer är det fortfarande gjort. I dag ringde en mycket kär extradotter till mig och det gjorde mig så glad. Tänkte då att om jag ringer till en annan vän så kanske hon blir glad. Sagt o gjort jag ringde och att hon blev glad hördes. Att ha ont och vara sjuk tar så enormt på krafterna men dom som känner oss vet att vi finns där för dom. Det jag uträttat i dag är att fixa en bordsdekoration. Röd duk på ett fruktfat sen ris från idegran, grankottar och i mitten apelsiner med nejlikor.
Blev faktiskt riktigt fint. Hängde upp några pepparkakshjärtan i fönstren också med risk för att bryta benen när jag skulle ner.
Hoppas någon ringer till dig och gör dig glad.
Tänker på dig och "sjuklingen".
Kram
Love.

http://vindalou

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards