Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 10 december 2009

Citat - Dagens namn - Tack...It´s all for the day =D

Av Lena - 10 december 2009 16:29


Dagens citat el ordspråk:

"Hus är byggda för att bo i, inte för att titta på."

Källa: Francis Bacon

 

  Dagens namn: Malin, Malena


10 december I dag är det Nobeldagen! 

1896 dör uppfinnaren, krutgubben och donatorn Alfred Nobel. Nobelprisen instiftas enligt hans testamente. För att hedra Nobel firar man därför Nobeldagen just denna dag.


Namnsdagar: Malin, Malena


Malin är ett svenskt namn som bildades på 1500-talet från Magdalena, som betyder kvinna från Magdala - som Maria Magdalena i Bibeln. Magdala var en liten ort vid sjön Gennesaret i det bibliska Palestina. Från 1960-talet började Malin bli vanligt som dopnamn och det kan vi som så många gånger tidigare tacka Astrid Lindgren för. Det var efter visningen av ”Saltkråkan” i tv som populariteten sköt fart, en popularitet som hållit i sig ända fram till i dag. Namnet hade en tidigare topp vid sekelskiftet efter att ha tagits in i almanackan 1901. Antalet namnbärare är runt 47 300, av dessa har omkring 40 200 det som tilltalsnamn. Grattis kan vi säga till bland andra skådespelarna Malin Ek och Malin Berghagen Nilsson.


Malena är liksom Malin en kortform för Magdalena. I dag finns bara runt 1 200 Malena i hela Sverige, av dessa har omkring 700 det som tilltalsnamn. En av dem är sexologen Malena Ivarsson. Grattis!


  

Till er...Jessica, Love & Skomakar Lisa för kommentarerna!


~ Lena ~

 
 
margit

margit

10 december 2009 20:53

Hej Lena och TACK för din hälsning! Jag hade ju sett att is började bildas i de övre facket...men "hade inte tid" att "ta det i tid"...och nu var jag TVUNGEN att göra det. jag är ju inte ofta i min lila lägenhet (26,5 kvadratmeter) har ju den bara som övernattningslägenhet. Köpte frysskåper på RUSTA när jag flyttade dit. Annars hade jag bara det lilla frysfacker i lilla kylskåpet... men nu har jag frostat av det i alllafall. Får väl hålla koll..bättre!!
Ja det är trevligt med LUCIAfirande..och vara med barnbarn när man kan...så det blir nog några bilder...som kommer i bloggen...Jobbar ju då fredag o lördagnatt igen..
Hlsning o ch må så gott!! Kram!!/Margit

http://margitholm.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards