Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 21 december 2009

Vintersolståndet! =D

Av Lena - 21 december 2009 01:00


 

Dagens citat el ordspråk:

"Diplomater: små barn i höga hattar, som leker med dynamit."

Källa: Alexander Woollcott


 Dagens namn: Tomas


Vintersolståndet 2009 infaller kl. 18.47 idag den 21 december. Denna dag är årets kortaste. Solen hinner knappast upp innan den går ner igen. Nu vänder det dock, och dagarna blir stadigt längre. Snart är det vår!


Tomas är ett grekiskt namn bildat av ett armeniskt ord som betyder tvilling eller följeslagare. Tomas var en av apostlarna. Enligt Bibeln skall han först inte ha trott på Jesus uppståndelse, därav hans epitet Tomas tvivlaren. Sedermera blev hans missionsfält Persien och Indien. Enligt legenden anställdes han av en indisk kung som byggmästare. Tomas fick guld för att bygga ett palats, men istället delade han ut guldet bland de fattiga och ägnade sig helt åt missionsverksamhet. Hans arbetsgivare blev rasande och kastade Tomas i fängelse. Efter någon tid uppenbarade sig dock den indiske kungens döde bror och berättade att Tomas för pengarna byggt ett underbart palats i paradiset. Då skyndade sig kungen att frige Tomas och omvände sig till Kristendomen. Följaktligen är aposteln arkitekters, byggnadsarbetares, murares och stenhuggares skyddshelgon. Namnet firas till minne av den dag då relikerna efter aposteln enligt legenden flyttades från Indien till Syrien på 200-talet. Thomas har återfunnits i Sverige redan på runstenar. I mitten av 1900-talet blev det åter populärt efter att ha legat i träda under en längre tid. I dag är antalet namnbärare runt 90 200, av dessa har omkring 57 500 det som tilltalsnamn. Stavningen Thomas är den klart vanligaste. Vi kan bland andra gratulera skådespelarna Tomas von Brömssen och Tomas Bolme samt sångaren Tomas Ledin. På Gotland kallades förr Tomasdagen för Tomas fylltunna därför att man då bar in julölet i stugan och samtidigt gav en provkanna till grannen.


  

Till Jessica & Margit för era kommentarer!


  


Äntligen...nu kan jag blicka framåt mot ljuset...jag behöver det känner jag. =D




 
 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

21 december 2009 10:40

Jaa du min vän !!! Nu kan vi snart blicka framår mot våren. Idag är det som mörkast så nu vänder det. Skomakar Lisa har inte hunnit hänga med i bloggandet för jag mår inte riktigt bra ännu ... och har fått prioritera det som är alldeles nödvändigt.
Ordspråket idag instämmer jag i ...
Stora kramen till dig Lena !!!! Höres snart igen !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Yvonne R

Yvonne R

21 december 2009 15:01

Till Dig från mig sänder jag en riktig JUL Kram!!

http://yvonne.bloggagratis.se

 
av irja

av irja

21 december 2009 16:56

Hej Vännen !
Bra inställning, bra tanke VI går mot ljusare tider. Idag vintersolståndet, så Lena blicka du framåt, ej helt fel .
Kort hälsning :KRAM IA : VI HÖRS SEN.........

http://40-talisten

 
Ingen bild

AndersåBellaåIng-Marie

21 december 2009 19:39

Hej igen Lena,

Vi ligger ju lite efter i läsandet av dina dagliga betraktelser eftersom vi varit borta i värmen en vecka, men nu är ordningen återställd för oss.
A tackar för nyheterna om I, även om de inte var av det positiva slaget. Vi kan bara hoppas att det vänder.
Vilket underbart foto på Daniel! Är det Jessica som är fotograf? Jag vet ju hon har konstnärlig talang så isåfall vill jag buga mig: Så himla bra!!! Och vilken fotomodell sen!
Du fick mig inte så lite intresserad av den där dokumentären Lena. Tack för tipset. Ska kolla med SVT play, där jag brukar vara då och då.
Behöver jag säga att A skiner som en sol nu när det är snö?
Många kramar IM

 
stinalill

stinalill

21 december 2009 21:36

Jaaa Lena - nu går det mot ljusare tider - verkligen nå´t att se fram emot!! Och så - ska vi säga om fyra månader - så kan vi sitta och värma oss i solen - förhoppningsvis.... Längtar så.....

Så här dax för 35 år sen hade mitt värkarbete satt igång och min minsting föddes den 22 dec kl 06.15 på morron!! Ganska illa planerat, om jag får säga det själv.... Det var meningen, att han skulle komma i januari..... Men ofta blir det ju inte, som man tänkt - ibland blir det bättre och ibland blir det sämre. Och nu blir det jul antingen vi vill eller inte..... Men först ska sonen grattas!

Hoppas du får en lugn och skön jul Lena!!
Julekramar till dig!!

http://www.stinalill.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards