Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 22 december 2009

Julstädning

Av Lena - 22 december 2009 01:44

 

Dagens citat el ordspråk:

"Det är bara jul en gång om året och det är mer än nog."

Källa: Robert Lembke


 Dagens namn: Natanael, Jonatan

 

Natanael kommer av hebreiskans Nathan som betyder Gud har givit. Natanael kom in i almanackan så sent som 1901 trots att Natanael var en av apostlarna. Det var vanligast i början av förra seklet. Ofta skrivs namnet i förkortad form som Natan. Så till exempel hos tidigare ärkebiskopen och Nobels fredspristagaren Nathan Söderblom. Antalet namnbärare är runt 3 000, av dessa har knappt 200 det som tilltalsnamn. Något färre än 300 stavar namnet Nathanael.


Jonatan är hebreiskt och betyder Jahve har givit. Bibelns Jonathan var Sauls äldste son och kung Davids vän. Namnet har använts i Sverige sedan 1600-talet och kom in i almanackan 1901. Modenamn blev det under 1980-talet tack vare Astrid Lindgrens ”Bröderna Lejonhjärta”, om bröderna Skorpan och Jonatan. En känd historisk Jonathan var Jonathan Swift, prästen och författaren till bland annat ”Gullivers resor”. Antalet namnbärare i dag är runt 20 100, av dessa har omkring 14 900 det som tilltalsnamn. Stavningen Jonathan är den vanligaste.


  




TILL SKOMAKAR LISA, YVONNE, IRJA, ING-MARIÉ & STINALILL FÖR UPPSKATTADE KOMMENTARER !!!

  

Kära Ing-Marié...Hälsa broder A att jag verkligen unnar honom snön...åh, som han har längtat !!!

Välkomna tillbaka från Lanzarote förresten...har följt er även där och såg bilden på fötterna i sanden...*fniss*.

Visst var det Jessica som fotograferat sin/vår älskade Daniel och hon ÄR duktig, och han ÄR underbar...men igår fick jag veta att hans kalufs nu fallit och att han i och med det ser betydligt äldre ut...det brukar ju ofta bli så när man är nyklippt.

  

Idag har A varit här och (jul)städat...det känns skönt att få det gjort så nära julafton minsann. Hon hade med sig julklappar till oss också...en chokladkartong från Anthon Berg, en påse med svenska äpplen och saffransbullar. Mycket snällt av henne och mycket uppskattat av oss. =D

~ Lena ~



 
 
Ragnvi

Ragnvi

22 december 2009 06:34

Morning! Håller med...tur det bara är en gång per år! Fast jag tar inte så allvarligt det där med städningen! Men idag måste jag! Börjar bli en sanitär olägenhet...fniss!
Kramen!
Ragnvi

http://rankans.blogg.se

 
Love

Love

22 december 2009 11:00

Godmorgon vännen!
Kanske sover du nu och drömmer om ljusare tider som sakta men säkert är på väg.
I dag var jag uppe tidigt. Våra vänner i byn skulle ge sig iväg till Blekinge och kom förbi så vi drack morgonkaffe tillsammans. Här ska det bli lite bak i dag och jag kan sätta mannen på att städa lite.
Hoppas du får en bra dag.
Kram
Love.

http://vindalou.bloggplatsen.se

 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

22 december 2009 15:36

Natanael-dagen är det ... Ja, jag har två med det tilläggsnamnet i familjen och namnet finns även på min släktsida så 22 december brukar jag komma ihåg.

Ordspråket idag är mitt i prick för min del också !!!

Det var gulligt av din hjälpreda att komma med en julklapp. Visst blir man glad ??? Nu är det inte långt till julafton och när jul- och nyårshelgen är över då ser jag bara, bara en grönskande vår framför mig. Tiden går fort när man kommit upp i åren så det ÄR snart en vår på gång.
Ha det gott min vän och njut av Anthon Berg. Han är bland det bästa jag vet i sån väg fast jag äter ytterst sällan godis.
Stora kramen till dig Lena !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards