Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 7 oktober 2009

Att göra eller inte göra

Av Lena - 7 oktober 2009 10:50

Dagens citat el ordspråk:


"Unga människor bör inte vara sysslolösa. Det är mycket dåligt för dem."

 Källa: Margaret Thatcher

 

  Dagens namn: Birgitta, Britta


Birgitta är en svensk form av det keltiska Brigida som betyder den höga. Brigida var en keltisk eldgudinna. Den heliga Birgitta som levde mellan 1303 och 1373 är Sveriges enda helgon med påvlig välsignelse. Hon helgonförklarades den 7 oktober 1391 av påven Bonefacius IX. Första gången namnet omnämndes i Sverige var faktiskt innan den heliga Birgitta, redan år 1293. Namnet har genom åren alltid varit vanligt och var i modern tid som populärast mellan 1930 och 1970. Speciellt efter prinsessans Birgittas födelse 1937 blev namnet omåttligt populärt. Antalet namnbärare är runt 180 800, av dessa har omkring 42 200 det som tilltalsnamn. Grattis kan vi säga till bland andra skådespelaren Birgitta Andersson!


Britta är en sammandragning av Birgittas äldre form, Brigitta. Britta har förekommit i Sverige sedan 1300-talet och blev snabbt populärt bland vanligt folk istället för Birgitta som främst användes av adeln. Sedan 1993 delar Britta namn med Birgitta. Antalet namnbärare är runt 20 600, av dessa har omkring 11 900 det som tilltalsnamn.


  



Mina tankar har snurrat runt i huvudet ända sedan igår kväll och nu känner jag mig alldeles ”väck”. Igår var nämligen R:s värk ännu värre än vanligt, detta ledde i sin tur till att hans alltid korta stubin då också blev kortare än kortast, men jag vill inte utlämna honom här och redovisa hela förloppet utan gör bara ett påpekande. Det jag ältat är i alla fall om jag gör rätt som finner mig i att bli utsatt för hans dåliga humör, jag menar, jag har för 17 nog med mig själv och mina egna tillkortakommanden, och är iofs inte heller på så gott humör. Som så ofta de senaste åren dyker tankarna på ett annat boende upp, men det vet jag ju att R aldrig kommer att gå med på, jag vet också att gräset inte är, eller blir grönare någon annanstans...men f***n vad jag grubblar, fast å andra sidan så kan jag inte ta mig för så mycket mer än att tänka, därför är det väl inte så konstigt att jag fastnat i detta beteende. Men i stället för detta evinnerliga ältande för mig själv borde jag nog diskutera och dela med mig till någon klok fysisk person. Moment 22 eller vadå???

~ Lena ~

 
 
Ingen bild

Susanne

7 oktober 2009 18:52

Hej Lena
Det är så härligt att följa din fina blogg. Trist och tråkigt med smärta och tjafs.. tyvärr går det ju alltid ut över den som är närmast.. Dock inte så lätt för dig att ta, när du själv inte är ok.. Det vore väll underbart om ni kunde flytta till ett annat boende. Jag vet att R inte uppskattar det men kan ni inte ha ett "familje-råd" hemma( ha ha, jag ser en sådandär gammaldags dommare med vit peruk framför mig) ? Vi hjälper gärna till med flytt, bara det inte är mitt i julförsäljningen... Skickar styrkekramar till dig.
Susanne

 
Ingen bild

Jessica

7 oktober 2009 19:19

Jag ska börja med att gratulera på Birgitta-dagen, så grattis lilla mamma.

 
Ingen bild

AndersåBellaåIng-Marie

7 oktober 2009 23:12

Hej igen Lena,
Läser om dina bekymmer och funderar på vad som skulle kunna tänkas funka för er.
Tycker spontant att R kanske borde få utprovat en tablett som funkar bättre mot hans värk. Vad tror du om det? Ni har säkert redan diskuterat det, men det är det som jag först av allt kommer att tänka på.
Det är ju som du säger, du har nog med ditt. Och jag håller med dig. Du är en kämpe, verkligen beundransvärd, men behöver stöd av R i detta. Jag förmodar att han inte orkar det när han har ont.
Jag hoppas så att ni kommer på en lösning, kram IM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards