Mitt liv och mina tankar

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2009

Svårt att känna glädje över både det ena och det andra!

Av Lena - 31 oktober 2009 15:08

Dagens citat el ordspråk:

 

"Att bli far är inte svårt, men att vara det är svårt."

Källa: Wilhelm Buch


 Dagens namn: Edit, Edgar

 

Edit är engelskt och härstammar från det keltiska namnet Eadgyth som är sammansatt av ord för rikedom och strid. I fornsvenskan fanns ett namn, Ödghun, som också var sammansatt på samma sätt. En engelsk prinsessa som samtidigt blev ett helgon hette Edit. En känd Edit är den finlandssvenska poeten Edith Södergran som levde i början av 1900-talet. Antalet namnbärare är runt 14 200, av dessa har cirka 7 900 det som tilltalsnamn. Omkring

3 400 stavar namnet Edith.


Edgar är ett gammalt engelskt kunganamn som troligen betyder framgångsrik spjutkämpe. Namnet fick genom Walter Scotts riddareromaner en renässans i England i början av 1800-talet. Snart spreds det också till Sverige. Vid förra sekelskiftet var namnet ganska vanligt men i dag är det ovanligt. Antalet namnbärare är runt 1 400, av dessa har bara lite fler än 400 det som tilltalsnamn.


31 oktober

I dag är det Alla helgons dag, som alltid infaller på en lördag, just före, på, eller efter den 1 november. Alla helgons dag skall inte förväxlas med Allhelgonadagen som alltid firas den 1 november. Det är i dag alla ungar enligt angloamerikansk tradition, Halloween, skall ge sig ut i de mest fantastiska och skrämmande kreationer för att skrämma slag på eller göra bustrick för de vuxna om de inte får godis.


  




Känner mig ledsen och nere och har fastnat i ett sorts paralyserat tillstånd och känner det som om att all kraft "runnit" av mig, sedan jag igår fick kritik av sonen för att jag ännu inte agerat och förändrat vår boendesituation. Men som alla som känner oss vet beror inte det på mig utan på R. Varför då anklaga mig, ja, jag känner mig faktiskt påhoppad, för har inte jag försökt med både lock och pock så har ingen! Men hur ska jag kunna förflytta berg när ingen hjälper mig? Visserligen ska väl var och en klara sig och sitt, och själv se om sitt hus, men faktum är att jag inte är kapabel till det när R har slagit bakut OCH låst varje möjlighet till förändring. Kanske har det med hans sjukdom att göra för varje gång vi kommer till ett känsligt läge som kräver engagemang så reagerar han med ilska och då kommer vi ju absolut inte vidare och definitivt inte fram till något resultat, man måste ju VILJA för att kunna, men också KUNNA det man vill!

Det har iofs hänt att såväl dotter som son (och faktiskt även andra) försökt få R att förstå det nödvändiga av att flytta till ett mindre och centralare boende, men jag har vid dessa tillfällen märkt att R bara protesterar lite lamt, men han härdar mest ut tills personen ifråga är klar och sedan lyckas R förtränga det in i minnets gömda vrå där det inte stör honom, och skulle jag försöka ta upp det för att höra om han ändrat sig om än aldrig så lite, så har reaktionen blivit den vanliga ilskan, för mig kan han minsann gapa på, som om jag skulle tåla det bättre än någon annan? *Suck och suck igen*.

Förstod också att M är av den åsikten att när man blivit c:a 70 så skulle man vara nöjd och acceptera situationen som vi, i detta fall, ställts inför, vad f***n har vi gjort då menar han?

Man ska enligt honom inte leva kvar i ett hus som man inte klarar av, (nej, det tycker inte jag heller) men vi klarar inget annat boende bättre heller iofs, så där spelar den psykologiska biten en stor roll vill jag lova, nu syftar jag på R som skulle falla ihop ännu mer vid en tvångsförflyttning, det VET jag, för i R:s värld upplever han det som att situationen trots allt är under kontroll, jag är dock den förste att hålla med om att det inte alls är så. Fast hur svårt är det att stötta någon som behöver det, eller kanske ska man sluta leva när man inte längre är frisk och alert? Då kan jag säga att det var längesedan vi levde, vi har haft och har fullt ”sjå” med att existera!

Trodde att vår son skulle vara mer medkännande än så här faktiskt, och han, eller någon annan har väl, som jag ser det inte behövt offra vare sig så mycket tid eller kraft på oss att det kan vara alltför betungande.

Då vi pratade om hur ofta eller rättare hur sällan våra barn kommer hit så förklarade han det med att det ju var något som måste planeras eftersom det tar c:a 15-20 min att ta sig hit och att man måste ha bil. Hade vi bott närmare honom eller J så skulle de kunna titta in allt som oftast. Oj, oj då, själv var jag glad och kände mig rik då jag hade föräldrar att hälsa på, och jag åkte oftast buss till dem, men prioriterade dem förstås framför mycket annat, jag är glad idag att jag inte behöver ha dåligt samvete över att jag försummade dem, vi trivdes i varandras sällskap helt enkelt, mycket bra t.o.m Tyvärr känner jag i dagsläget att allt skulle vara mycket bättre om vi bara slutade ta plats i den här egoistiska världen. Så att alla hann med alla andra "måsten" som de anser viktigare!

Men varför lever inte människor mer som om att man måste ta vara på det man har när man har det, för det kan kanske komma dagar då saknaden gör sig påmind efter nära och kära och efter dem som älskar dem förbehållslöst.

Hallå, vi finns här, nu och än så länge, men inte alltid!


Är fullt medveten om att ovanstående inlägg är mycket utlämnande, men skit i det, det är ju så det är!


Här kommer lite plåster på såren i form av Amanda Jenssens "Happyland" till den eller dem jag klöst, dock utan att förhoppningsvis ha orsakat några djupare revor...


http://www.youtube.com/watch?v=aGw7C6X51cg

~ Lena ~

 
 
Ingen bild

Lars

31 oktober 2009 16:06

Jag vet att det inte hjälper men jag lider verkligen med dig, och även Rune. Dig förstår jag till 100% men jag kan även förstå Rune. Han vill så gärna att allt skall vara som när han var frisk. Han säger det ju själv; han ligger och funderar på vad han skall göra nästa dag och när den kommer så orkar han inte. Istället tänker han ta det nästkommande dag osv.
Det är för jä--igt att det kan bli så här.

Sedan håller jag med dig ännu mer när det gälller att hålla kontakten med våra nära och kära. Jag håller på att "ringa ihjäl" alla. Nu har jag lungnat ner det en hel del, men du har så rätt att det nästan kommer en tår i ögat på mig när du skriver att en vacker dag så finns ni/vi inte kvar.

 
Ingen bild

Jessica

1 november 2009 15:31

Jag förstår dig också, och jag är ledsen när du är ledsen, älskade, lilla mamma. Det är en svår situation ni befinner er i. Den är svår för er, men även för oss som finns runt omkring - det ska mycket till innan man bestämmer över andras boende och liv.

Dåliga på att höra av oss till varandra är vi, men det har vi varit länge, och det är ömsesidigt. Men jag håller med dig - vi borde f*n passa på medan vi kan!

Nu är jag frisk från förkylningen så jag kommer gärna till dig på tisdag om det funkar för dig?

Kram så länge, jag älskar dig och trivs i ditt sällskap, om du nu tvivlar på det.

 
Ingen bild

Bekant till L & J

2 november 2009 09:13

Kramar om och tänker att det är en sådan svår svår situation man kommer i när man skulle behöva byta boende.
Alla i familjen blir så berörda och reagerar på sätt som man kanske inte är så stolt över i efterhand.
Var rädd om dig Lena och kämpa på !!!

 
Ingen bild

AndersåBellaåIng-Marie

2 november 2009 22:45

Söta rara Lena,
Det skär i hjärtat på mig när jag läser om era problem, men attans va modig du är! Du beskriver rätt upp och ner: Så här har vi det just nu- all respekt till dig Lena.
Trots allt är det ju kommunikation och åter kommunikation som får människor att förstå varann.
Och, det ska du veta: Finns det nåt som A och jag kan göra för dig så hör av dig. Lova det. Många kramar från oss.
PS. Döttrarna hälsar också. De kom upp till Lindome över helgen för vi gjorde en liten överraskningsfest för A inför födelsedagen. Vi hade lyckats hålla det hemligt så A blev jätteglad och så blev även vi. / IM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 29 oktober 2010 16:25

    Idag har jag äntligen bestämt att jag stänger bloggen på obestämd tid. Har varken behov eller ork att underhålla den. Dock vill jag betona att den har varit viktig för mig och under en period behövde jag den verkligen. Självklart komme...

Av Lena - 21 maj 2010 18:30

        Dagens citat el ordspråk: "Du kan inte hjälpa de fattiga genom att utrota de rika." Källa: Abraham Lincoln     Dagens namn: Konstantin, Conny Konstantin kommer av latinets constans, som betyder ståndaktig. Konstantin st...

Av Lena - 20 maj 2010 22:45

      Dagens citat el ordspråk: "Billiga saker är inte bra, bra saker är inte billiga." Källa: Kinesiskt ordspråk   Dagens namn: Karolina, Carola Karolina är en feminin form av Carolus det vill säga den latinska motsvarigheten ti...

Av Lena - 19 maj 2010 23:30

      Dagens citat el ordspråk: "Ingenting är för människan så svårt att uthärda som ett liv utan uppgifter och mål." Källa: Blaise Pascal   Dagens namn: Maj, Majken Maj kommer troligen från månadsnamnet maj, Maja var den romersk...

Av Lena - 18 maj 2010 19:45

     Saxifraga 'Haagii', 17 maj 2010 Bilden lånade jag här     Dagens citat el ordspråk: "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Källa: Kinesiskt ordspråk   ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards