Mitt liv och mina tankar

Alla inlägg den 15 november 2009

Av Lena - 15 november 2009 16:21

Dagens citat el ordspråk:

 

"Ingen är profet i sitt eget land."

Källa: Bibeln


 Dagens namn: Leopold


Leopold är av forntyskt ursprung och bildat av två ord som betyder lejon och djärv. Leopold finns i almanackan sedan 1600-talet för att hedra helgonet, greve Leopold av Österrike som år 1125 erbjöds den tyska kejsarkronan men inte ville ta emot den. Däremot grundade han en massa kyrkor och tog hand om uppfostran av alla sina 18 barn. Säkert något mycket ovanligt för en man på den tiden, allra minst med tanke på antalet! Namnet har varit väldigt populärt bland kejsare och kungar i Tyskland, Österrike och Belgien. Genom prinsessan Astrids giftermål med Leopold av Belgien blev namnet känt i Sverige.

Antalet namnbärare är knappt 2 200, av dessa har runt 200 det som tilltalsnamn.


   

Till Ragnvi för din kommentar. Jag låg nästan hela dagen igår, läste och sov om vartannat, därför trodde jag att jag skulle sitta framför TV:n el datorn natten som var, jag menar, jag kan ju inte sova hur mycket som helst…eller? Men det var obefogad oro...jag sov som en stock till långt in på fm idag.

Vilken bra smak vi har som valde samma namn på våra döttrar, och jag tycker fortfarande det är fint, men jag minns att min äldsta moster ringde en extra gång sedan hon pratat med vår son som berättat vad hans efterlängtade lillasyster skulle heta. Hon (mostern) blev alldeles ifrån sig och sa att hon tyckte synd om barnet och att det var det hemskaste namn hon hört, detta var 1969. Med tiden vande både hon och andra sig, det var väl för att de inte kände någon med det namnet eller ens hade hört det tidigare som de reagerade som de gjorde.

Med hopp om att du haft ett par bra dagar säger jag på återhörande!

Till Jessica,

för kommentar, men också för ditt försök att skingra min dimmiga hågkomst. Nu har jag ”googlat” lite och ser att ingen av de amerikanska presidenterna Adams (har funnits två) är begravda på Arlingtonkyrkogården, (det är Massachusetts som gäller för dem). Och någon president med efternamnet Franklin har inte funnits så i stället för att få vetskap blev det ännu rörigare i huvudet, men nu ska jag skärpa till mig och förpassa dessa gubbar tillbaka till sina gömslens mörka vrår.

  

Till Margit,

som jag också vill tacka för ”titten” och för berömmet, önskar dig välkommen tillbaka när och om det passar. Nu ska jag besöka din blogg och se vad du har att bjuda på.


  


Denna söndag har jag ägnat åt att glädjas över kommentarer jag fått, att surfa runt, och jag har läst lite här och lite där, det är inte klokt så fort jag vant mig vid att näst intill ha blivit beroende av den här världen. Fast när jag tänker efter så är det inte konstigt alls egentligen...jag är inte bara nyfiken utan också genuint intresserad av andra människor. Här finns verkligen folk som kan uttrycka sig, deras skriverier kan ibland vara så fachinerande att jag kan känna mig smått som socialt missanpassad och ibland nästan som en analfabet. Näe, nu överdrev jag, men det finnns mycket att läsa att jag som alltid läst böcker har märkt att jag numera ofta föredrar dessa riktiga människor som faktiskt finns i bloggvärlden. Faktiskt får detta också till följd att jag tvingar mig själv till att sitta uppe längre än jag annars skulle göra och det är mycket positivt.


~ Lena ~

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Skriv gärna en hälsning

Arkiv

Senaste inläggen

Länkar till mina bloggvänner

Flagcounter fr.o.m. 2010-05-02

free counters

Mina bokmärken

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards